Un Victor BRAUNER la Metropolitan
Am descoperit acest tablou cu o extraordinara placere, pe simezele galeriei de arta moderna a muzeului Metropolitan din New York. M-am bucurat enorm ca Brauner este trecut ca fiind roman, mai ales ca tocmai trecusem prin sala unde sunt expuse lucrarile lui Brancusi, care este “arvunit” de Franta. Si Brauner ar fi putut fi revendicat de Hexagon, mai ales daca ne gandim ca pictorul a si reprezentat oficial Franta la bienala de la Venetia.
Redau aici datele despre Brauner preluate de pe Wikipedia:
Victor Brauner (n. 15 iunie 1903, Piatra NeamÅ£ – d. 12 martie 1966, Paris) a fost un pictor Åi poet suprarealist evreu, originar din România.
Familia
Victor Brauner a fost fiu al unui fabricant de cherestea din Piatra NeamÅ£ Åi frate al folcloristului Harry Brauner, respectiv cumnat (târziu) al folcloristei Åi artistei plastice Lena Constante.
Studii
Victor Brauner urmeazÄ Åcoala primarÄ la Viena, unde familia se stabileÅte pentru câÅ£iva ani. DupÄ revenirea familiei sale în Å£arÄ, în 1914, Victor îÅi continuÄ studiile la Åcoala evanghelicÄ din BrÄila; în aceastÄ perioadÄ începe sÄ-l pasioneze zoologia.
FrecventeazÄ Åcoala de Arte Frumoase din BucureÅti (1919 – 1921) Åi Academia LiberÄ de PicturÄ a lui Horia IgiroÅanu.
Cariera artisticÄ
ViziteazÄ oraÅele FÄlticeni Åi Balcic, Åi începe sÄ picteze peisaje “cezanniene”. Apoi, dupÄ propria-i mÄrturisire, trece prin toate fazele: “dadaiste, abstracÅ£ioniste, expresioniste”. În 1924, la 26 septembrie, are loc prima sa expoziÅ£ie personalÄ, la BucureÅti, la “Galeriile Mozart”. În aceastÄ perioadÄ îl întâlneÅte pe poetul Ilarie Voronca, cu care va înfiinÅ£a revista 75 HP, în care Victor Brauner publicÄ manifestul “Pictopoezia” Åi un articol “Supra-raÅ£ionalismul”. PicteazÄ Åi expune “Cristos la Cabaret” (în maniera pictorului Georg Grosz) Åi “Fata din fabricÄ” (în maniera lui Holder). ParticipÄ la expoziÅ£ia “Contimporanul” (noiembrie 1924). În 1925 face primul voiaj la Paris, de unde se întoarce în Å£arÄ, la BucureÅti în 1927. În perioada 1928 – 1931 colaboreazÄ la revista “Unu”, revistÄ de avangardÄ, cu concepÅ£ii dadaiste Åi suprarealiste, în care publicÄ reproduceri dupÄ majoritatea tablourilor Åi desenelor sale: “desene limpezi Åi portrete fÄcute de Victor Brauner prietenilor sÄi, poeÅ£i Åi scriitori”.
La Paris
În 1930 se instaleazÄ la Paris, unde îl întâlneÅte pe BrâncuÅi, care-l iniÅ£iazÄ în arta fotograficÄ. Tot în aceastÄ perioadÄ se împrieteneÅte cu poetul român Benjamin Fondane Åi îl întâlneÅte pe Yves Tanguy, care-l va introduce mai târziu în cercul suprarealiÅtilor. LocuieÅte pe strada Moulin Vert, în acelaÅi imobil cu Giacometti Åi Tanguy. În acest an picteazÄ “Autoportretul cu ochiul scos”, temÄ premonitorie.
Victor Brauner – Suprarealistul, 1947 – Foundation Peggy Guggenheim, VeneÅ£ia
În 1933 are loc prima expoziÅ£ie personalÄ la Paris, la “Gallerie Pierre”, prezentatÄ de André Breton. Sunt expuse o serie de tablouri în care tema ochiului e mereu prezentÄ: “Puterea de concentrare a domnului K” Åi “Straniul caz al domnului K” sunt tablouri pe care André Breton le comparÄ cu piesa “Ubu Roi” a lui Alfred Jarry, “o imensÄ satirÄ caricaturalÄ a burgheziei.”
Victor Brauner participÄ la toate expoziÅ£iile suprarealiste.
În România
În 1935 revine în Å£arÄ, la BucureÅti. Se încadreazÄ aici în rândurile Partidului Comunist din România[1] pentru scurtÄ vreme Åi fÄrÄ o înregimentare expresÄ. La 7 aprilie 1935 are loc vernisajul unei expoziÅ£ii personale, în sala Mozart. Despre aceasta, SaÅa PanÄ, în romanul autobiografic “NÄscut în 02” scrie: “7 aprilie 1935… ExpoziÅ£ie de facturÄ suprearealistÄ”.
Catalogul prezintÄ 16 picturi cu un vers, cu o imagine suprararealistÄ, delicioase prin insolitul lor, poate creaÅ£ii ale unui dicteu automat Åi, precis, fÄrÄ nici o referire la pânza respectivÄ. Sunt redactate în francezÄ. Savoarea lor se pÄstreazÄ Åi în româneasca lor transpunere. ExpoziÅ£ia a prilejuit apariÅ£ia în ziare Åi reviste a numeroase, interesante articole critice Åi luÄri de atitudine cu privire la suprarealismul în arte Åi literaturÄ.
Alte aprecieri despre participÄrile lui Brauner la expoziÅ£ii suprarealiste: “Acest curent cu toata aparenÅ£a sa de formulÄ absurdÄ… este un punct de tranziÅ£ie spre arta care vine.” (D. Trost, în “Rampa” din 14 aprilie 1935). În “Cuvântul Liber” din 20 aprilie 1935, în articolul “ExpoziÅ£ia lui Victor Brauner”, Miron Radu Paraschivescu scria: “FaÅ£Ä – de exemplu – de ceea ce putem vedea în sÄlile de expoziÅ£ie vecinÄ lui Victor Brauner, pictura acestuia însemneazÄ integrare, atitudine care, în mÄsura artisticului, este socialÄ, fiindcÄ V. Brauner ia atitudine prin însÄÅi factura Åi ideologia plasticii lui.”
În ziua de 27 aprilie, creeazÄ ilustraÅ£iile pentru culegerea de poeme a poetului Gellu Naum “DrumeÅ£ul incendiar” Åi “Libertatea de a dormi pe frunte”.
Din nou în FranÅ£a
În 1938 se întoarce în FranÅ£a. La 28 august, pierde ochiul stâng într-o disputÄ violentÄ care a avut loc între Dominquez Åi Esteban Frances. Victor Brauner, încercând sÄ îl apere pe Esteban, a fost lovit cu un pahar aruncat la Dominquez: premoniÅ£ia s-a adeverit. Episodul îl inspirÄ pe scriitorul argentinian Ernesto Sabato care îl foloseÅte în romanul sÄu “Despre eroi Åi morminte”.
În acelaÅi an o întâlneÅte pe Jaqueline Abraham care-i va deveni soÅ£ie. CreeazÄ o serie de picturi numite “lycantrope” sau uneori “chimere”. În 1940 pÄrÄseÅte Parisul însoÅ£it de Pierre Malbille. LocuieÅte câtva timp la Perpignan, la Robert Rius, apoi la Cant-Blage (în Pirineii Orientali) Åi la Saint-Felin d’Amont, unde are domiciliu obligatoriu, dar pÄstreazÄ legÄturile cu suprarealiÅtii refugiaÅ£i la Marsilia.
În 1941 obÅ£ine permisiunea de a locui în Marsilia. Grav bolnav, este internat în clinica “Paradis”.
PicteazÄ “Preludiu la o civilizaÅ£ie” (aflatÄ în colecÅ£ia Gelman). DupÄ rÄzboi, ia parte la bienala din VeneÅ£ia; cÄlÄtoreÅte în Italia. În 1959 se instaleazÄ în atelierul din strada Lepic. În 1961 cÄlÄtoreÅte în Italia. Se instaleazÄ la Varangéville, unde lucreazÄ în cea mai mare parte a timpului.
În 1965, creeazÄ un ansamblu de tablouri-obiecte pline de inventivitate Åi vioiciune, regrupate sub titlurile “Mythologie”. Åi “Fêtes des mythes”. Mitologia lumii moderne, unde omul este infÄÅ£iÅat cu umor, tandreÅ£e Åi pesimism totodatÄ, înstrÄinat de noile sale “mame” care sunt “L’automoma” Åi “L’aeroplapa”. Critica sau acceptarea acestei lumi, altÄdatÄ “atât de înspÄimântÄtoare” Åi în care “realitatea devenea un lucru teribil de vÄtÄmÄtor”, dar pe care viaÅ£a a fÄcut-o mai acceptabilÄ. Nu se va nega cÄ aceste tablouri, pictate la Varangéville, în 1964 la Athanor, unde Victor Brauner s-a retras, sunt viziunile pline de umor Åi de fantezie a lumii viitorului, pe care voia sÄ ni le lase, ca un dar (sÄrbÄtoare) pe care ni-l oferÄ ea acum. În aceastÄ Mitologie se aflÄ Åi ultimul tablou prevestitor “La fin et le debut” (realizat în 1965) care aminteÅte cÄ “dacÄ viaÅ£a pictorului s-a sfârÅit, opera lui însÄ începe sÄ trÄiascÄ” (Dominique Bozo, în “La petit journal des grandes Expositions” – “Victor Brauner” – au Musée National de l’Art moderne – Paris du 2 juin au 28 septembre 1977″).
În 1966 este ales pentru a reprezenta FranÅ£a la Bienala din VeneÅ£ia, unde o salÄ întreagÄ îi este consacratÄ.
SfârÅitul vieÅ£ii
La 12 martie 1966, Victor Brauner moare la Paris, în urma unei boli îndelungate. Mormântul sÄu, aflat în cimitirul Montmartre, are ca epitaf o frazÄ extrasÄ din Carnetele sale: „Peindre, c’est la vie, la vraie vie, ma vie”.
Carnetele pictorului cu însemnÄri personale, pe care acesta le-a dat lui Max Pol Fouchet, conÅ£in în parte „cheia” creaÅ£iei sale: „Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniÅtii mele…”.