Horia BERNEA la Muzeul de Arta Constanta

Mihai Constantin

 

 

 

 

 

 

 

Iata mai jos cele doua lucrari care descriu un interior de biserica. Prima, datata “5.93″, deci probabil luna mai anul 1993, este cea de la Muzeul din Constanta si provine din donatia din 1999 Paschievici – Cosmescu, care a crescut semnificativ colectia muzeului cu lucrari de arta contemporana. Cea de jos este tabloul propus de Goldart cu evaluarea, exorbitanta dupa parerea mea, de minimum 21 de mii de euro.

 

 

 

Tot Goldart ne da o mana cu un testimonial Horia Bernea: “O biserică este un obiect complet, o construcţie, o pictură, o sculptură, un aranjament scenic, spune Bernea.  “Şi iată-mă cum stau şi îl reproduc: un gest pleonastic, dacă a fost vreodată unul. A fost o provocare, într-un fel. Dar nu cred că acesta a fost motivul pentru care am abordat acest subiect. Cred în continuare că este un subiect de o dificultate aproape de neînvins. În 1969, 1970, 1971, tot ce mi-am dorit a fost să confer o dimensiune sacră  gestului de a picta şi de a privi. Să ajung la un mod de a privi care să nu fie nici plictisit, nici obosit.  Am observat că din momentul în care pui ceva în mişcare, arta devine o formă de comunicare. Părea, la acea vreme, foarte important pentru mine să reconstruiesc sacrul pictând orice în afară de  biserici într-un mod care este absolut impersonal, care nu are nimic de-a face cu subiectul. În timp, lucrurile au luat o altă turnură. Pe de o parte, chiar şi pictatul copacilor  necesita o conotaţie a dragostei, o licărire sacră, în afară de gestul propriu-zis al  picturii, iar pe de altă parte am fost forţat să îmi reafirm credinţa. Asta am simţit. Şi, în mod special, acest lucru a devenit vizibil în ultimii ani ai dictaturii lui Ceauşescu”, a continuat Horia Bernea.