Aman Theodor

Anul Nasterii: 1831

Anul Decesului: 1891

Text: Wikipedia, Mihai Constantin

Foto: Artindex/Mihai Constantin

Date deocamdata prea succinte despre reprezentantul absolut al academismului romanesc. Aman a “inventat” figura lui Tudor Vladimirescu pe care o luam astazi in considerare cu valoare (evident eronata) documentara. Extrem de prolific, a fost vedeta absoluta a artei plastice romanesti vreme de decenii in a doua jumatate a secolului al XIX-lea.

Theodor Aman (n. 20 martie 1831, Câmpulung-Muscel — d. 19 august 1891, București) a fost pictor și grafician, pedagog, academician român, întemeietor al primelor școli românești de arte frumoase de la Iași și București.

Studiază la București la Colegiul Național Sfântul Sava, apoi la Paris. Profesor și întemeietor al Școlii de Arte Frumoase din București. Se dedică picturii influențat de maeștrii Renașterii italiene. Revenit pe meleagurile natale s-a inspirat din viața muscelenilor lăsând mai multe pânze cu peisaje din Câmpulung și împrejurimi. Numele său a rămas în istoria artei românești nu doar prin valoarea operelor semnate, ci și prin contribuția avută la întemeierea primelor școli de Arte frumoase, la București și Iași (1864). După lecții de desen cu pictorul Constantin Lecca, la Școala Centrală din Craiova, pleacă în 1850 la Paris, unde studiază pictura cu Michel Martin Drolling, apoi, din 1851, cu Francois Edouard Picot. aman_muzeu_artindex_01 aman_muzeu_artindex_02Theodor_Aman_ZlatarPrestigiul de care s-a bucurat Aman a fost sporit și de funcția sa de director al Școlii naționale de arte frumoase, încă de la înființarea acestei instituții, în 1863. În pictura sa de o rigoare academistă, simbolurile evocărilor istorice aduc o anume prospețime, în sensul situării artistului în actualitate. Noutatea pânzelor sale ține astfel mai mult de răspunsurile tematice la preocupări sociale și politice din perioada fondării statului național român. Theodor_Aman_VenetiaNu lipsesc însă și unele încercări de luminare a paletei, de surprindere a instantaneului, ce ne vorbește despre ecoul, fie și palid, al experiențelor unor artiști francezi care pictau în aer liber, la Barbizon, în împrejurimile Parisului, unde în deceniile șapte și opt ale secolului XIX, se pun bazele impresionismului. Începe să picteze încă de pe atunci o serie de compoziții istorice, unul din genurile sale preferate în care va excela.

Articole despre Theodor Aman:

Muzeul Aman – Putintica istorie

Retrospectiva Theodor Aman la Muzeul Cotroceni

Theodor Aman ne priveste

Un autoportret din Muzeul Zambaccian:

Theodor_Aman_Moartea_LapusneanuluiTheodor_Aman_Cinci_Figuri_Si_Un_NudTheodor_Aman_Regele_Carol_ITheodor_Aman_Regele_SpoitorasTheodor_Aman_Tanara_FataTheodor_Aman_Odalica_Cu_PerleTheodor_Aman_CadanaTheodor_Aman_Expertul_In_Arta Theodor_Aman_Frumoasa_Cu_NaframaTheodor_Aman_Lectura_Pe_Banca_In_CismigiuTheodor_Aman_Hora_De_Duminica

Cititi si

Theodor Aman ne priveste

Retrospectiva Aman la Muzeul Cotroceni

Putinica istorie:Muzeul Aman

Theodor_Aman_Musica OrientalaTheodor_Aman_Fata_Cu_CeascaTheodor_Aman_Tanara_In_HanacTheodor_Aman_De_la_Fantana Theodor_Aman_In_Gradina Theodor_Aman_VenetianaTheodor_Aman_sultana_la_oglindatheodor_aman_la_ceinture_dans_la_roumanieTheodor Aman, Zi însorită la Sinaia

Cititi si:

Aman restaurat: “Buchet de liliac” 1/8

Aman restaurat: “Mandolinate” 2/8