Damian Horia

Anul Nasterii: 1922

Anul Decesului: 2012

Text: Wikipedia
Foto: Mihai Constantin

Lucrare care se afla in Muzeul Zambaccian

Horia Damian (n. 27 februarie 1922, București, d. 13 mai 2012, Paris) a fost un pictor francez de origine română, membru de onoare din străinătate al Academiei Române (din 1993).
Horia Damian s-a născut la 27 februarie 1922 la București și a murit în data de 13 mai 2012 la Paris. Desfășoară pe parcursul vieții o bogată activitate de pictură și sculptură, având la bază studii de arhitectură făcute la București.Horia_Damian_La_Ville Expune pentru prima dată la Salonul Oficial în anul 1942 (unde obține Premiul pentru gravură); 1942 reprezintă și anul primei sale expoziții personale.
În cadrul Salonului Oficial din 1945, obține Premiul Anastase Simu, care constă și într-o bursă, ce îi permite să ajungă la Paris, unde are privilegiul de a studia sub coordonarea lui André Lhote și a lui Fernand Léger. Participă la Bienala de la Veneția în 1942.Horia_Damian_Constelatie1952 este anul primei sale expoziții în străinătate (după plecarea din țară), expoziție care va fi urmată de alte manifestări de anvergură.
Structura sa de arhitect este ușor descifrabilă în lucrările sale pe pânză, prin rigoarea extraordinară a desenului. Pânzele organizate pe cicluri iconografice tratează de multe ori elemente arhitectonice arhetipale, precum porți, temple, piramide, construcții, capiteluri, frontoane etc. A avut numeroase expoziții de pictură și sculptură în America de Nord și Europa și a participat la Bienala de la Veneția și la cea de la São Paolo.
Activitatea artistică a lui Horia Damian cuprinde varii moduri de manifestare: pictură pe pânză, instalații, vitralii ș.a.


Lucrări ale pictorului Horia Damian

Dintre muzeele care adăpostesc lucrările sale se pot aminti Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Zambaccian din București, Muzeul Național de Artă Contemporană și Muzeul Cantini din Marsilia.
Artistul este menționat în dicționarul Bénézit, vol III, p. 339.

Bibliografie

The Solomon R. Guggenheim Museum, Horia Damian – The Hill, New York, 1976 Documenta 1992, catalog, Kassel, 1992
Grigorescu, Dan, Dicționarul avangardelor, Ed. enciclopedică, București, 2003, p. 171-172
Jianu, Ionel, Artiști români în Occident, București, 2005, p. 57
Akoun, J.A., La cote des peintres, Paris, 2004
Dictionnaire de l’art moderne et contemporaine, Ed. Hazan, Paris, 1992
Florea, Vasile, Arta românească modernă și contemporană, Ed. Meridiane, București, 1982
Prut, Constantin, Dicționar de artă modernă și contemporană, Ed. Univers Enciclopedic, București, 2002
Prut, Constantin, Dicționar de artă modernă, Ed. Albatros, București, 1983, p. 107-10

Horia Damian: “Stăvilar pe Argeș”

Născut la Bucureşti, în 1922, în familia unui înalt funcţionar al Curţii de Conturi, Horia Damian îşi manifestă atracţia faţă de desen încă de la vârsta copilăriei, dovedind talent şi o extraordinară acuitate. Dacă iniţial se inspiră din cărţile pentru copii sau din operele marilor pictori reproduse în „Illustration”, Horia Damian se poate lăuda cu prima sa capodoperă, intitulată „Peisajul” şi reprezentând doi copaci pe o colină, la vârsta de 14 ani. Exerciţiul cópiilor realizate după operele celebre ale pictorilor Velasquez, Rembrandt sau Delacroix îi vor asigura măiestria şi recunoaşterea acesteia prin obţinerea premiului I, la Salonul Oficial de Desen.

Acestei perioade de tinereţe îi aparţin creaţii prin intermediul cărora artistul abordează tematica peisajului. Realizate în Bucureşti sau în ţară, peisajele lui Damian exprimă o anumită sensibilitate a liniei, o calitate de ritmare a suprafeţei picturale. De cele mai multe ori, ochiul riguros al arhitectului, meserie pe care o deprinde în timpul studiilor universitare, asigură compoziţiei peisajelor o construcţie solidă, ca în „Vedere din Bucureşti“ sau „Casa Inovici din strada Jidniţa“, ambele datând din 1941.horia_damian_coloana Lipsite de prezenţa umană, străzile peisajelor lui Damian se pierd către un orizont grav sau înconjoară clădiri cu siluete neliniştitoare, profilate pe un cer albastru saturat de griuri, ca în „Peisaj gri“ din 1941. Cu acelaşi stil sobru, Horia Damian abordează şi peisajul industrial, un gen mai puţin practicat de pictorii vremii.
Căutările permanente ale artistului sunt actualizate în opera prezentă – „Peisaj” – o remarcabilă realizare în tuşe relativ largi, sinuoase, aşezate cu o uşoară nervozitate. Gama cromatică este îmbogăţită, spre deosebire de alte peisaje, cu tonalităţi luminoase de verde şi suprafeţe mari de alb, dovedind o stăpânire a mijloacelor de expresie şi o dezinvoltură a gestului creator.(M.N.)

Bibliografie:
Catalog „Horia Damian”, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, 2009
VARIA, Radu, „Horia Damian”, Monitorul Oficial, 2009.

Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/horia-damian-stavilar-pe-arge.html

Activitate expoziţională în străinătate (selecţie):

2007 Galeria Raphael 12, Frankfurt

2006 Galeria Raphael 12, Frankfurt

2002 Galeria Karsten Greve, Paris

1993 Bienala de la Veneţia, Pavilionul României, Veneţia

1991 Galeria Jacqueline Moussion, Paris

1987 Galeria Elisabeth Frank, FIAC, Paris

1986 Galeria Gilbert Brownstone, Galeria Elisabeth Frank, FIAC, Paris

1985: Musee d’Art Moderne, Villeneuve d’Ascq

1984: Galeria Raphael, Frankfurt

1983: „Simbolurile Locului”, Grand Palais, Franţa

1980: „Proiectul San Francisco”, Centrul Georges Pompidou, Paris

1980: „Proiectul San Francisco”, Bank of America şi Insitutul de Artă din San Francisco, San Franciscohoria_damian_cosmogonie_albastra1979: Galerie der Spiegel, Koln

1978: Galeria Nouvelles Images, Haga

1977: Galeria Denis Rene, Paris

1976: Muzeul Guggenheim, New York

1973: Bienala de la Sao Paolo, Sao Paolo

1972: Muzeul de Artă Modernă, Paris

1969: Galeria Stadler, Paris

Activitate expoziţională în ţară (selecţie):

2009 Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti.

Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/horia-damian-la-colonne-orange.html