Blei Cristian

Cristian Blei

Graduated of the Fine Arts Academy in Bucharest,Painting departament. Member of the Romanian Fine Arts Union from 2001.
Artistic activity:
Group exhibitions:
1995- Municipal Saloon of Painting, at National
Theathre Gallery.
1997- Malmo, Suedia- Painting Exhibition.
1998- Giurgiu-Painting Exhibition.
1998- Gratuating Students Exhibitions, Galla Gallery,
Bucharest.
1999- Ramnicu-Valcea, Painting Exhibition.
2000-International Fair of Visual Arts.
2000-“The child in world arts”, Apollo Gallery.
2001-Salon of Art Bucharest-“Milenium”,
Caminul Artei Gallery.
2001-International Fair of Visual Arts.
2002-“Accents and Amprentes”- Caminul Artei Gallery
2002-Salon of Art Bucharest- Apollo Gallery
2003-Salon of Art Bucharest- Apollo Gallery

Works in private collections from: Romania, Sweden,
Grece, Germany, Israel, Italy, France,Spain.

Sursa: http://www.cristianblei.ro/info.html

 

 

 

Text: Corneliu Ostahie

Cristian Blei – Nonfigurativul esoteric

Printre pictorii tineri care dau batai de cap celor ce încearca sa le stabileasca apartenenta estetica, filiatia stilistica si directia de evolutie, un loc aparte îl ocupa Cristian Blei. Abordând cu egala disponibilitate figurativul si nonfigurativul, cromatica exuberanta si paleta sobra, teme comune si subiecte insolite, artistul pare ca înca îsi mai cauta cu insistenta un mod personal de exprimare.

Siguranta cu care îsi materializeaza însa fiecare demers – fie ca este vorba de unul  cantonat deliberat în preajma realului previzibil sau de un altul care tinteste nestavilit de vreo constrângere interioara spre un nivel conceptual de maxima dificultate – ma face sa cred ca, la cei aproape 35 de ani ai sai, Cristian Blei si-a încheiat cu brio etapa formarii si a precizarii propriului drum artistic, aparentele ezitari ce ar putea intra la un moment dat în discutie nefiind altceva decât interpretari inexacte  ale  versatilitatii sale pozitive, rezultate din capacitatea  de a se manifesta cu acelasi profesionalism si cu aceeasi forta de convingere în mai multe registre stilistice diferite.

Pasionat de creatia micilor maestri olandezi, tânarul artist procedeaza la o încercare de lecturare moderna  a poeticii acestora, dar nu pentru a sublinia înca o data maniera în care ei au insistat pe amanunte aparent irelevante cu scopul de a   ajunge la o  arhitectura fara cusur a imaginii plastice, ci pentru a încerca sa înteleaga cum anume au reusit, pornind de la inadecvarea intentionata a unor motive în raport cu  rigoarea si coerenta maxime  ale contextului, sa produca o fisura în modul comun si obedient de a privi relatiile dintre lucrurile obisnuite din jurul lor, fisura ce ar putea fi considerata, chiar cu riscul de  a forta putin nota,  ca fiind o radacina îndepartata a suprarealismului. Insist asupra acestui ultim aspect deoarece el ar putea fi elementul ideatic si structural care unifica viziunea artistica a lui Cristian Blei, în masura în care formula figurativ-incerta amintita mai sus marcheaza începutul emanciparii de sub atotputernicia realului si se constituie într-un precursor temperat al celeilalte modalitati de exprimare practicate de el – nonfigurativul polisemantic de extractie orientala.

 

Fascinatia pe care spiritualitatea tibetana o exercita asupra sa l-a determinat  sa procedeze la crearea unui “alfabet” plastic inedit, capabil sa traduca în imagini penetrante si memorabile atât dinamica înfruntarii fortelor adverse, cât si (mai ales) starea de echilibru dintre ele. Amintind  de futuristii italieni de la începutul secolului al XX-lea,  acest “alfabet” evolueaza de la cartezianismul european la decorativismul esoteric oriental, dând nastere unui limbaj saturat de forme repetitive si  de contururi evanescente. Sustinute de o cromatica pe deplin adecvata, dominata de rosu si negru,  “himerele” astfel generate  manifesta o permanenta tendinta  spre dematerializare, facând deseori superfluu efortul privitorului de a încadra ansamblul compozitiilor de acest gen    în parametrii recognoscibili ai realului perisabil, dar deschizând drept alternativa portile unei dimensiuni atemporale în care ratiunea si sensibilitatea coexista sub semnul împacarii si al plenitudinii.  Pornind de la omniprezenta trairilor empirice si urmarind sa acceada la esenta din spatele lor, Cristian Blei nu se arata a fi strain nici de viziunea lui Mondrian, însa prin introducerea în discursul sau plastic a relativismului de tip oriental se îndeparteaza de radicalismul geometrizant al acestuia.

Una peste alta, influentele care pot fi detectate în pictura sa nu sunt deloc suparatoare; dimpotriva, ele ne dezvaluie un spirit deschis spre universuri intelectuale dintre cele mai complexe, alaturi de o solida formatie culturala.

Cutezator si creativ în cautarile sale care vizeaza aflarea echilibrului dintre rational si sensibil, dintre bine si rau, dintre clasic si modern, dintre efemer si durabil, Cristian Blei are toate datele necesare pentru a deveni un nume important al generatiei de artisti plastici din care face parte, si poate nu numai al acesteia.

(Top Business, nr. 766/21-27 mai 2009)