Stefan PELMUS – Mesagerul de simboluri
Stefan PELMUS (n. 1949, Valea Calugareasca, Prahova), pictor
L-am cunoscut pe Stefan Pelmus datorita mentorului meu. Se cunosteau de multa vreme si am profitat de prilejul reintalnirii celor doi pentru a vizita cochetul atelier de pe malul Dambovitei. Camaruta e un spatiu in care fiecare metru patrat, sau mai bine zis fiecare metru cub, e folosit la maximum. Spun asta pentru ca in atelier a fost contruita o platforma cu un spatiu de odihna suspendat iar peretii sunt atent decorati. L-am gasit pe maestru asezat la sevalet si nu am putut sa nu observ – un simbolism voit sau nu – ca Stefan Pelmus picteaza avand deasupra capului o candela aprinsa si o secure.
Pelmus sta asezat in spatiul de lucru de langa fereasta ca intr-un cocpit de formula unu sau ca in carlinga unui avion. Intrarea si iesirea din fotoliul de lemn mi s-a parut anevoioasa si necesita o agilitate pe care nu ai fi banuit-o la o prima observatie a artistului implinit in pragul celor 60 de ani, cu chipul bucalat si plete ondulate ca ale unui adolescent etern. Stefan Pelmus este asa cum pare: bonom, volubil, deschis si fara indoiala generos. M-a lasat sa-l observ si sa-i invadez spatiul si timpul de creatie in timp ce mana i se sprijinea pe meisterstuck si trasa originala sa simbolistica pe inca o panza din seria sa extinsa de “totemuri”.
Stefan Pelmus este un sef de clan, in sensul medieval de breasla sau traditional scotian. Fiul sau Bogdan (in foto) si nora Magdalena sunt de asemenea artisti plastici si au atelierul in aceasi cladire a U.A.P., pe acelasi culoar, la numai o usa distanta.
Artistul insusi recunostea intr-un interviu ca are o fantastica putere de concentrare si de munca. Cumpaneste, pondereaza, gandeste structura simbolurilor sale, se incarca precum o baterie si apoi se poate asterne pe treaba si 12 ore pe zi. Este o explicatie a operei sale prolifice, inspirata ba din tenica dobrogeana a impodobirii obiectelor din gospodarie, ba din traditia bizantina, a crestinismului arhaic, a mandalelor hinduiste, a bestiarelor manastiresti, a miturilor eterne din mentalul colectiv sau din orice alta sursa la care complexele sale constructe ne pot duce cu gandul. Am avut sansa sa fiu martorul la aducerea pe lume a unei astfel de lucrari si iata si indicatia pentru a verifica autenticitatea unei panze de Stefan Pelmus. Pe spate. Asta daca mai e nevoie de vreo confirmare, pentru ca tusa si compozitiile sale sunt absolut originale si inconfundabile.
Manifestari ale credintei lui Stefan Pelmus se regasesc peste tot. In atitudinea sa primitoare, in curatenia atelierului, in iconografia care ii impodobeste peretii, in seriozitatea pe care o pune in fiecare lucrare. Ii multumesc pentru ospitalitate si imi doresc sa-i regasesc tablourile in casele cat mai multor romani constienti de faptul ca sunt contemporani cu un pictor care va creste, va creste, va creste…
Stefan Pelmus, repere biografice:
1949 – se naste la Valea Calugareasca;
1972 – absolva Academia de Arta “Nicolae Grigorescu” din Bucuresti, specialitatea pictura, la clasa profesorilor Ion Salisteanu si Ilie Pavel;
1980 – devine membru a Uniunii Artistilor Plastici din Romania;
1980 – incepe o serie de expozitii personale si de grup in Romania, Ungaria, Olanda, Cehoslovacia, Germania, Belgia, Franta, Austria;
Premii:
1994- Premiul 1, Bienala de Arta “Ghe. Patrascu”, Targoviste
1994 – Premiul special “Ghe. Tattarascu”, Bucuresti
1995 – Premiul UAP pentru Pictura
2002 – Premiul Bienalei de Arta al Fundatiei “Soleil de L’est”, Tours, Franta
2003 – Premiul Muzeului de Arta din Chisinau in cadrul manifestarii “Saloanele Moldovei”
Lucrarile sale se afla in colectii din Romania, Franta, Germania, Elvetia, Israel, SUA, Canada, Austria, Chile, Brazilia, Marea Britanie