Sorin ADAM – The next generation
La 41 de ani inca neimpliniti, Sorin Adam poate fi catalogat drept generatia urmatoare, raportat la maestrii care si-au gasit recunoasterea in timpul vietii si au intrat in deceniile sapte si opt de viata. A fost remarcat inca de acum 10-15 ani de norocosi avizati care au avut ocazia sa-i vada tusele si culorile saturate intinse cu pensule late in strat gros.
A avut si un alt noroc: sa fie protejat si propulsat in medii potrivite de pictorul Vasile Grigore, un priceput intr-ale (auto)promovarii. Si inca un indiciu ca Sorin Adam e dintr-o alta generatie: lucreaza cu un agent. O indeletnicire care nu cred ca a fost reintrodusa in nomenclatorul de meserii dupa ce comunistii au sters aceasta ocupatie “burgheza” din societatea si mentalul romanesti. Asa ca expozitia de la galeriile Municipiului Bucuresti, de pe strada Academiei nr.15 este vegheata nu de artist, asa cum eram obisnuit ci de Anghel Ciobanu (in foto), galerist si promotor al artelor plastice.
Anghel Ciobanu reinvie o profesie uitata in Romania: agentul de arta
Pictorul si agentul sau (de la stanga la dreapta) Sorin Adam si Anghel Ciobanu
“Intre forma, culoare, valoratie, echilibrul plastic este culoarea autentica pe care Sorin Adam o simte ca o necesitate vitala. Echilibrul pictural creat de forme, culori, valoratii, indiferent de subiect este personalitatea acestui talentat pictor cu destin de mare artist” Vasile Grigore, iulie 1999
Expozitia este deschisa pana pe 31 iulie si merita sa va scaldati in marinele de la Balcic, din Venetia sau din Egipt, sa calatoriti in ecumenicul Ierusalim, sa trageti cu coada ochiului la nudurile desfranate si decadente (parca din vremuri cand absintul era inca o bautura permisa), sau va sa adanciti privirile in peisajele invernale sau estivale amestecate cu cateva naturi moarte.
“Un nou vartej al vrerii, Sorin Adam este neobosit in a gasi un fagas al desfasurarii sale. Colorist si inteligent ganditor al suprafetii, Adam bate la usile unei cariere grele si, cred eu, viitor fructuoase.” Constantin Piliuta, octombrie 1995
Preturi: negociabile. Puteti spera la o reducere de pana la 30 la suta din pretul de pornire, asta incluzand comisionul de 10% pe care agentul si-l pretinde in cel mai rau caz. Un procent bun in schimbul caruia pictorul castiga timp pentru a face alte lucrari si scapa de caznele de a-si promova lucrarile, indeletnicire care cere propriile aptitudini, dupa cum spuneam. Una peste alta, cu 1000 de euro va puteti achizitiona o lucrare a unui valoros artist contemporan.
Date despre artist:
* 1968, 22 august – se naste la Ploiesti
* 1991-1996 – urmeaza cursurile Academiei de Arta “Luceafarul”, Bucuresti
* 1997 – devine membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania
* 1998 – 2002 – preparator universitar la Academia de Arta “Luceafarul”
din 1993 incepe o serie de expozitii personale si de grup in Bucuresti, Florenta, Corropoli Abruzzo (Italia), Milano
*****
Nota 4 august 2009
Reproduc integral articolul despre Sorin Adam, publicat de Tudor Octavian in suplimentul de duminica al Jurnalului National:
Studentul de la Belle Arte afla devreme un paradox al accesului în absolut la informa�tie: totul s-a facut, toate drumurile catre noutate au devenit publice, e practic imposibil sa te remarci prin originalitate.
de Tudor Octavian
2/08/2009
La terminarea facultatii, tinerii au mult mai multe motive de a nu spera mare lucru, decât a visa la o cariera de succes. Sorin Adam (n. 1968) pare sa fi ajuns, într-un moment de rascruce al studentiei, la sfatul pe care se spune ca Tintoreto i l-ar fi dat elevului sau El Greco, atunci când acesta l-a întrebat ce trebuie sa faca pentru a fi original. Fa ca mine si daca nu poti înseamna ca esti ori�ginal! Elev mai întâi al lui Theodor Moraru, dar discipol, de o loiali�tate mergând spre cultul metodei, al lui Vasile Grigore, Sorin Adam s-a dedat neconditionat placerii de a picta ca maestrul si a avut sansa sa nu poata decât pâna într-un punct. Pâna în punctul în care, în�vatând tot ce era de învatat de la Vasile Grigore, s-a descoperit pe sine, într-o definitie noua a imaginii: conteaza mai mult ce-l deosebeste de magistru, decât ce-l aseamana. Ultima expozitie a lui Sorin Adam, deschisa la Galeriile Municipiului Bucuresti, dar sub pa�tronajul Galeriei Ioana D’Arte si avându-l ca agent pe piata ar�tei pe Anghel Ciobanu, e un prilej de speranta pentru o întreaga ge�neratie de mijloc. E înca loc pentru inovatie, pictura de sevalet, asa cum a fost ea practicata de veacuri, e înca productiva, calitatea are înca argumentul maiestriei, iar daca la atâta învatatura si har îti da Dumnezeu si noroc, ai toata îndreptatirea sa-ti semnezi ta�blourile Sorin Adam, plin de încredere în puterile picturii de sevalet, iar contemporanii sa-ti cumpere tablourile, mizând, ca în anii cei buni de dinainte de razboi, pe aceasta semnatura. Tablourile lui Sorin Adam au câteva virtuti cardinale, care se aduna rareori la un singur artist. Se recunosc în orice mare expozitie a breslei, fac gol în jur – cum se spune în limbajul organizatorilor de Saloane si al co�lectionarilor – prin vehementa efectului la public si, ce-i cu adevarat im�portant, trimit cu ideea la un mod foarte elaborat de a gândi creatia, în continuitatea asa-numitei picturi de muzeu interbelice. Cum ziceam mai devreme, totul pare sa se fi facut, numai ca, din când în când, se iveste ca din senin un artist ale carui tablouri te conving ca totul ramâne de facut.