O vizita in atelierul lui Soin ADAM
Strada Eforie, cladirea de langa Primaria Sectorului 5 in care Uniunea Artistilor Plastici mai are ateliere pe trei etaje ale imobilului. Spun “mai are” pentru ca destinul post decembrist al U.A.P. sta sub semnul degringoladei, al devalizarilor si al risipirii unui patrimoniu fabulos: combinatul din spatele Casei Presei, sute de ateliere in cladiri foarte bine plasate, zeci de galerii si spatii de expozitie, un sistem de valorificare a operelor si unul de comenzi si achizitii de stat care dadeau artistilor sentimentul unei reale contributii sociale. Era fara indoiala un sistem cu aberatiile, extremele si capcanele sale dar ii regasesc astazi pe artisti destul de nostalgici fata de acele vremuri.
Sorin Adam are propria poveste in ceea ce priveste atelierul sau de la etajul 7 al cadirii. A depus multe cereri pentru a deveni co-locatar cu maestrul sau Vasile Grigore. Acordul prietenului si protectorului senior nu a fost suficient si pentru acceptul imediat al decidentilor UAP dar, dupa asteptarea si emotiile de rigoare, Sorin Adam a semnat mult ravnita “repartitie”. Si nu e putin lucru. Am intalnit foarte multi artisti cu povesti triste in urma carora au fost evacuati din spatiile de creatie. Uniunea insasi a fost evacuata cu executori judecatoresti din vila somptuoasa pe care o ocupa. Asa ca Sorin Adam este un caz fericit. Vegheat de steagul Israelului, marturiseste ca trudeste 7-8 ore pe zi.
Sorin Adam a intrat in lumea artei de mana cu tatal sau, un colectionar ploiestean care l-a condus in atelierul lui Corneliu Baba, l-a familiarizat cu panzele de calitate si i-a dat curajul sa bata la usa lui Vasile Grigore in anii adolescentei. Toti cei trei copii ai familiei Adam au urmat profesii vocationale. Fratii mai mici sunt medici dar Sorin si-a descoperit talentul artistic si l-a urmat.
Se declara adeptul expresionismului si al neo-impresionismului, si spune cu satisfactie ca se numara printre artistii plastici care traiesc fara griji din pictura. De altfel isi cunoaste foarte bine valoarea si, in ciuda faptului ca are un agent, este primul care stie ce pret au panzele sale.
In cele doua ore cat a durat vizita mea, a schimbat 2 panze pe sevaletul de lucru. Deseneaza direct cu pensula, fara repetitii sau repere in creion. Foloseste in aceasta prima faza o pensula cu perii scurti si o combinatie de negru cu ocru pentru o tusa initiala care aduce cu nuanta carbunelui.
Sorin Adam este un exemplu de pictor care a gasit reteta compozitionala si cromatica devreme, are constiinta artistica de sine realista si a avut norocul sa cunoasca succesul inainte ca cinismul sau deznadejdea – doua sentimente care macina multe suflete de artisti – sa-i bata la usa. Sunt premisele ca Sorin Adam sa ajunga un venerat maestru al picturii contemporane romanesti.