Viorel Marginean – Un jubileu plus zece
Plus zece ani vreau sa zic. Viorel Marginean a avut sansa unei cariere fabuloase, prin durata ei si prin succesul pe care l-a inregistrat. Tablourile sale se afla pe simezele celor mai importante muzee din tara, cota sa este ametitoare pentru un artist contemporan roman iar colectionari cu buzunare adanci se mandresc cu o panza sau mai multe semnate MV.
Peste toate acestea, maestrul – la varsta de 76 de ani – emana asa o vitalitate incat pana si eu, prabusit adesea de zilele incarcate, ma simt invidios. Cand il vezi pe Marginean nu ai nici o indoiala ca ai in fata un om de succes. Cand afli ca e pictor, te intrebi si mai intrigat care este reteta acestei reusite.
Raspunsul se afla la indemana oricarui privitor al lucrarilor sale.
Iar daca vreti o doza – soc ar fi trebuit ca in ultimele doua luni sa fi fost in Bucuresti si sa fi vizitat expozitia retrospectiva organizata de galeria Art Society sub ingrijirea a doua nume uriase din lumea criticilor de la noi: Dan Haulica si Ruxandra Garofeanu. Dl. Haulica este presedinte de onoare al Asociatiei Internationale a Criticilor de Arta iar dna. Garofeanu – un alt om care are stocuri secrete de energie – este directorul galeriei Art Society, este consilier cultural al primarului Sectorului 2 din Bucuresti si implicit responsabila de galeria pe care primaria de la Bucur Obor si de targul de antichitati din parcul din fata primariei.
Expozitia Viorel Marginean se strange duminica aceasta si daca cititi acest articol la cald, mai aveti numai pana maine la ora 14 ca sa ajungeti la Art Society.
***** Dan Haulica si Ruxandra Garofeanu la evenimentul de incheiere a retrospectivei Viorel Marginean, 10 martie 2010 *****
Celor doi curatori le-a revenit misiunea fascinanta dar extrem de meticuloasa de a selecta 100 de lucrari din cei 60 de ani de pictura Viorel Marginean. Asta a insemnat identificare de colectionari, intelegeri cu muzee, rascolire prin pinacoteci, coordonare de asigurari, de transport, de panotaj. Rezultatul este unul de standard inalt. De indata ce intri in galerie simti cum poti pluti prin salile Art Society ca pe o perna de aer a unui vehicol amfibie. O expozitie care a meritat din plin sa ramana pe simeze o perioada consistenta, din 28 ianuarie pana pe 14 martie. Iar raspunsul din partea consumatorilor de arta a fost unul pe masura. Organizatorii sustin ca retrospectiva Marginean a avut o mie de vizitatori. in plus, evenimentul a avut parte de o promovare cum nu am mai vazut la un eveniment privat. O pictura de 50 de metri latime si 8 inaltime a fost desfasurata pe fatada Teatrului National. Este o impunere a valorii cu de-a sila, as putea spune. in mijlocul vacarmului informational de azi ca sa te faci remarcat trebuie sa tipi mai tare decat toti ca sa te faci auzit. Si asta reprezinta si panza de 400 de metri patrati instalata cu efort si cheltuiala in buricul Bucurestiului. O incercare de a transforma un interes privat, conditionat de un oarecare rafinament si de o certa liniste financiara, intr-o tema de interes de masa: “Romani, arta este aici iar Viorel Marginean este o valoare nationala!”
***** 400 de metri patrati de pictura. (sursa: adevarul.ro) *****
Date biografice:
12 decembrie 1933 – se naste in comuna Cenade, judetul Alba. Este praslea familiei . Ilie si Ana Marginean au avut zece copii. Tatal sau fusese brigadier silvic dar a fost ales primar dupa Unirea din 1918. Pentru Viorel, singurul nume neaos romanesc conform dictionarelor onomastice, parintii aveau ganduri sa-l vada doctor. Baiatul alege insa cursurile Scolii medii de Arte Plastice din Cluj Napoca. intre 1948 si 1953 ii are ca profesori pe Nistor Motiu, Kadar Tibor si pe Constantin Ilea.
in acelasi an pleaca la Bucuresti unde este acceptat la Institutul de Arte Plastice la clasa profesorului Ioan Marsic.
Pentru debutul sau din 1958, cu un an inainte de absolvire, plaseaza o lucrare la expozitia interregionala sub pseudonimul Gheorghe Sandu.
in 1962 este primit ca membru al Uniunii Artistilor Plastici, organizatie pe care va ajunge sa o conduca in anii 1980.
Se casatoreste in 1965 cu graficiana Olga Melania Morarescu. Vor avea un fiu, Alexandru Ioan, nascut in 1969 si absolvent la randu-i de Arte Plastice in 1994.
in anii 60 lucreaza ca pictor scenograf la Teatrul Giulesti si ca asistent la Facultatea de Arte Plastice a Insitutului Pedagogic din Capitala.
Picteaza asiduu si in 1968 primeste Ordinul “Meritul Cultural”, clasa a IV-a iar 1970 reprezinta inceputul unei cascade de expozitii personale cu cea de la sala Dalles si apoi in galeria Hartman din New York.
Viorel Marginean gasise probabil reteta castigatoare. Anii 70 ii vor aduce roadele talentului si muncii sale si ale abilitatilor de a-si gasi si cultiva un stil artistic aparte si de a intelege mecanismele lumii in care traia. in 1973 accede in biroul executiv al Fondului Plastic, un an mai tarziu devine vicepresedinte al organizatiei. Expune in Germania. in 1975 devine secretar al Uniunii Artistilor Plastici iar in 1977 se intaleaza pentru urmatorii 10 ani in functia de vicepresedinte al UAP. Va primi numeroase premii si distinctii, pana la Ordinul National “Serviciul Credincios” in Grad de Cavaler pe care Ion Iliescu i l-a inmanat in 2003. Marginean, original, prolific si suficient de norocos pentru a fi recunoscut, apreciat si cumparat de contemporani, va avea o prima expozitie retrospectiva in 1983 la Sala Dalles. O reintoarcere triumfala in locul in care debutase cu 13 ani in urma. Va urma expozitia retrospectiva din 2003 de la Muzeul National de Arta si acum , iata, inca una cu sprijinul Art Society si sub coordonarea lui Dan Haulica de care il leaga o prietenie de zeci de ani.
Mentionez intr-un loc aparte ca in 1981 Viorel Marginean devine membru al Academiei Europene de Stiinte, Arte si Litere de la Paris. Este si calitatea pe care artistul si-a imprimat-o pe cartea de vizita. Este cea mai veche dar nu singura recunoastere academica. Din 1999 este membru al Academiei Internationale de Arta Moderna de la Roma iar in 2006 este primit in randurile membrilor de onoare ai Academiei Romane.
Toate aceste distinctii – fara a uita vreo clipa valoarea artistica autentica a operei lui Marginean – explica probabil prezenta la evenimentul din 10 martie a lui Ion Iliescu si a presedintelui Academiei, Eugen Simion.
Aparatul critic al operei lui Viorel Marginean este abundent, deci facil de gasit si usor de accesat. Va las deocamdata sa mai admirati cateva panze, unele monumentale prin dimensiuni si extravagante prin complexitatea compozitiilor, vivacitatea coloristica si rigoarea compozitiei.
***** Directorul adjunct al Art Society care m-a ajutat sa cunosc mai bine structura expozitiei retrospective Viorel Marginean *****
**** Viorel Marginean a fost mai mult decat amabil sa accepte sa se fotografieze cu mine, sa-mi scrie cateva randuri pe albumul sau si sa ma invite sa-l vizitez in atelierul de creatie din strada Pangratti *****