Cea mai frumoasa sculptura a Renasterii
de Mihai Constantin (text/foto la Vatican)
Aproape de fiecare data cand ma uit la fotografii ale Pieta, ma simt cumva sleit de puteri si coplesit de admiratie. Si acum imi este greu sa scriu acest text pentru ca mi se pare ca orice e prea putin si ca imaginile trebuie lasate sa vorbeasca de la sine. Mie vederea acestei lucrari imi provoaca un ghem de emotie in stomac pentru ca simt ca am in fata ceva desavarsit, perfect si nu-mi pot opri o parte a mintii sa se intrebe “Cum de a fost posibil asa ceva?!!”
Durere limpede, moartea m-a-ntors
În bratele tale supus, aproape copil.
Tu nu stii daca trebuie sa multumesti
Sau sa plângi
Pentru fericirea aceasta,
Mama.
Trupul meu, dezghiocat din taina,
Este numai al tau.
Dulci lacrimile tale îmi picura pe umar
Si mi se strâng cuminti lânga clavicula.
Ce bine e!
Neîntelesele peregrinari si cuvintele,
Ucenicii de care esti mândra si care te sperie,
Tatal, banuitul, nerostitul, veghind,
Toate-s în urma.
Linistita de suferinta-nteleasa
Ma tii în brate
si pe furis :
Ma legeni usor.
Leagana-ma, mama.
Trei zile numai sunt lasat sa m-odihnesc
În moarte si în poala ta.
Va veni apoi învierea
Si din nou nu-ti va mai fi dat sa-ntelegi.
Trei zile numai,
Dar pâna atunci
Mi-e atât de bine
În poala ta coborât de pe cruce,
Încât, de nu mi-ar fi teama ca te-nspaimânt,
Lin mi-as întoarce gura
Spre sânul tau, sugând.
(Pieta – Ana Blandiana)
Cu instrumentele disponibile la fine de secol 15, in quattrocento-ul italian, un om realiza aceasta sculptura in mai putin de doi ani. A inceput lucrul in 1498 si a terminat in 1499. Incerc sa ocolesc cliseul de a-l numi genial pe Buonarroti, dar nu gasesc ceva mai bun. Era sculptor, pictor, arhitect, poet si a excelat in toate cate a atins. Nu era un barbat frumos dar cu siguranta ca in el pulsa o minunata lumina.
Comanda lucrarii a venit de la cardinalul Jean de Billheres, care era reprezentantul bisericii franceze la Roma. Omul isi dorea un monument funerar. Michelangelo i-a daruit in schimb o capodopera care, iata, il face nemuritor si pe comanditar. Sculptura nu vegheaza insa mormantul cardinalului ci este plasata in dreapta intrarii in basilica Sf Petru. Fusese plasata initial in capela Sf Petronilla, demolata insa de Bramante in timpul lucrarilor de extindere a basilicii Sf Petru.
Sculptura a starnit multe pasiuni, ba chiar un puseu de vanitate din partea impetuosului Michelangelo. Legenda spune, conform biografului Renasterii Giorgio Vasari, ca autorul a fost vexat de faptul ca unii contemporani atribuiau sculptura unui alt artist. Michelangelo a gravat atunci pe banderola care traverseaza in diagonala pieptul Fecioarei: “Michelangelus Bonarotus Florentinus Faciebat” adica “Michelangelo Buonaroti, florentinul, a facut-o”. Pieta este astfel singura sculptura semnata vreodata de Michelangelo. A avut remuscari repede dupa acest gest si si-a promis sa nu-si mai puna vreodata numele pe vreo lucrare.
Destinul operei avea sa cunosca un moment de cumpana. Pe 21 mai 1972, un geolog maghiar, cetatean australian, pe nume Laszlo Toth, s-a napustit asupra sculpturii urland “Eu sint Iisus Hristos, inviat din morti!” Raul nu l-a produs cu vorba ci cu 15 lovituri aplicate cu un ciocan pe care il adusese cu el. A rupt bratul Madonei, i-a spart nasul si una dintre pleoape. Minte multa n-au avut nici vizitatorii de atunci din basilica. S-au inghesuit sa puna mana pe una dintre bucatile de marmura sparte din lucrare si dusi au fost. Cateva bucati originale au fost recuperate dar nu toate. Culmea este ca Toth nu a fost pus sub acuzare, ci, in baza unui diagnostic de nebunie, a stat internat doi ani intr-un sanatoriu italian iar dupa eliberare a fost deportat imediat in Australia. Toth e nascut in 1940 si cica ar mai trai si azi, intr-un azil din Strathfield.
Restaurarea a durat vreme indelungata si a fost extrem de anevoioasa. Cand a revenit in circuitul public, Pieta a fost protejata de un perete blindat din acril. E pacat, pentru ca astfel nu poti admira sculptura decat frontal si nici nu am vazut fotografii “oficiale” din alte unghiuri. Se spune ca pentru reparatii si restaurare, au fost taiate si folosite bucati din partea din spate.
Pe nedrept am lasat cateva informatii legate de compozitie si constructia personajelor abia la final. Michelangelo a deschis un drum prin reprezentarea in sculptura a temei imbratisarii materne dupa coborarea de pe cruce a lui Iisus, o tema altminteri vast exploatata de pictura. Artistul insusi a mai realizat cateva alte lucrari pe aceasi tema, printre care si faimoasa lucrare neterminata la care Michelangelo cioplea atunci cand a murit, si care se gaseste in castelul Sforza din Milano, cunoscuta ca Pieta Rondanini.
Apoi observam ca Fecioara Maria este o fata tanara, care isi tine in brate fiul de 33 de ani, ucis prin crucificare. Michelangelo a dorit s-o reprezinte pe Maria pura si tanara, inspirat se pare de versurile lui Dante “Mama virgina, fiica a fiului tau”. Explicatia se gaseste in faptul ca – fiind parte a Sfintei Treimi – Iisus este si creator al Mariei care insa l-a nascut prin interventia divina a lui Dumnezeu – Tatal.
Mai exact, versurile lui Dante Aligheri, din Cantul 33 din Paradis, Divina Comedie, suna asa:
„Fecioara Maica-a Domnului si fiica, soroc nestrsmutat al vrerii
sfinte ce mai presus de fiinte te ridica,
tu esti aceea ce umana ginte ai înaltat-o astfel, ca Ziditorul nu
se sfii în lut sa se-nvesminte;
în pântecele tau s-aprinse dorul sub raza cui crescut-a mândra
floare ce raiului i-mpodobeste-ogorul…”
N-am sa insist asupra compozitiei piramidale, a gradului de slefuire perfecta a marmurei, a efectului plastic al mantiei Fecioarei si al rolului acesteia de a estompa discrepanta de proportii intre trupurile celor doi. S-a scris mult despre asta dar important este ca ansamblul este absolut PERFECT!