Ion NICODIM – O retrospectiva cu Dialog
Scriu acest articol cam la spartul targului. Retrospectiva Ion Nicodim de la Galeria Dialog, condusa de Ruxandra Garofeanu sta se incheie daca nu s-a si inchis deja. N-am prea mai avut chef in ultimele sapatamani sa vizitez expozitii dar ianuarie a inceput in forta din acest punct de vedere. Cred ca am vazut prima expozitie chiar pe 3 ianuarie. Nu era de ratat acest eveniment Nicodim pentru ca auzisem despre artist in voce soptita si vadit admirativa. Asa ca ma bucur sa am ocazia sa-mi fac o parere nemijlocita. Puteti si voi prin prezentarea de aici, care se va intinde pe trei postari diferite. Aceasta este prima si de aceea reiau si eu un articol dintr-un numar de decembrie al Observatorului Cultural semnat Mihai Plamadeala. Pozele insa, ca de obicei, imi apartin.
Ion Nicodim de-a lungul unei vieti
“Galeria Dialog a gÄzduit vineri, 25 noiembrie 2011, vernisajul expoziÈiei Ion Nicodim de-a lungul unei vieÈi. Patru ani dupÄ trecerea lui Ion Nicodim la cele veÈnice, un astfel de eveniment pare Èi este logic din punct de vedere cultural, dar realizarea sa Èine de cu totul alÈi factori decît ar putea crede iubitorul de artÄ neiniÈiat. Titlul, locul, selecÈia lucrÄrilor, evocarea artistului, panotarea Èi punerea în spaÈiu a artefactelor îi au în spate (în special) pe Ariana Nicodim, Ion Grigorescu, Ruxandra Garofeanu, Dan HÄulicÄ, sprijiniÈi de PrimÄria Sectorului 2, BucureÈti.
Precum în muzeul imaginar propus de André Malraux, la expoziÈia menÈionatÄ gîndurile ni se îndreaptÄ mai degrabÄ spre lucrÄrile care nu sînt prezente, acest fapt datorîndu-se operei în sine, mult prea importantÄ pentru a putea fi cuprinsÄ într-un spaÈiu, oricare ar fi acesta. Un catalogue raisonné ar putea rezolva „problema“ oricÄrei expoziÈii retrospective (sau de grup, în care apar lucrÄri ale artistului). GraÈie efortului conjugat al familiei Èi al unor apropiaÈi, lucrul pentru un album Ion Nicodim se aflÄ în momentul scrierii acestor rînduri în fazÄ finalÄ. DacÄ totul decurge conform aÈteptÄrilor, vom avea noul Èi importantul catalog la începutul lui 2012.
Revenind la expoziÈia de la Galeria Dialog, aceasta conÈine, am putea spune, numÄrul maxim de lucrÄri pe care îl poate suporta spaÈiul. Expuse în simezÄ dublÄ, încadrate de elemente morfologice arhitecturale, acestea supravieÈuiesc împreunÄ, în special datoritÄ alternÄrii Èi ritmÄrii cromatice Èi volumetrice. Ne referim la expoziÈie ca întreg. La baza sa se aflÄ criterii legate de aria posibilÄ de selecÈie Èi de alÈi cîÈiva factori de condiÈionare. A rezultat exact ce anunÈÄ titlul: marcarea drumului întreprins de cÄtre artist, de-a lungul a mai bine de o jumÄtate de veac.
NÄscut în 1932, absolvent al Institutul „Nicolae Grigorescu“ din BucureÈti în 1956 (la clasa profesorului Gheorghe Labin), Ion Nicodim debuteazÄ încÄ din 1955 prin participarea la o expoziÈie de grup (Salonul Anual de la Dales). Activitatea constantÄ, ingeniozitatea Èi recunoaÈterea sa ca artist îl recomandÄ într-o primÄ etapÄ pentru bursa Frederic Èi Cecilia CuÈescu-Stork (1965) de la Roma, unde se specializeazÄ în picturÄ Èi tapiserie, apoi pentru bursa Academiei Române (1975-1983) de la Paris, unde se Èi stabileÈte.
ExpoziÈiile din întreaga lume, participarea la Bienalele de la São Paolo Èi VeneÈia, premiile Herder, UNESCO Uniunii ArtiÈtilor Plastici din România ori ilustrarea unei cÄrÈi cu texte de Emil Cioran, dÄruitÄ de Statul român preÈedintelui (de atunci) al FranÈei, François Mitterrand, aduc în discuÈie un artist vizual al cÄrui principal atribut este originalitatea. ExpoziÈiile, premiile, bursele, comenzile, achiziÈionÄrile venite din ÈarÄ Èi de peste hotare nu sînt decît forme consensuale de recunoaÈtere a maestrului, care Èin mai degrabÄ de biografia decît de opera sa. Pictura, tapiseria, grafica, obiectul, instalaÈia sau sculptura au în spate aceleaÈi raÈiuni artistice, aceeaÈi ingeniozitate. Mediile diferite nu reprezintÄ decît variabile ale unor algoritmi personali, care au presupus Èi au avut întotdeauna în vedere reînnoirea.
Opera lui Ion Nicodim stimuleazÄ intelectul, invitînd totodatÄ la speculaÈii eseistice. Nu de puÈine ori, ca privitori, cÄutÄm metafora pentru a vorbi despre lucrÄrile sale, stabilind puncte de sprijin în diverse naraÈiuni sau simboluri pe care le identificÄm Èi pe care le suprapunem mai mult sau mai puÈin liber peste realitatea raÈiunilor ce au stat la geneza respectivelor obiecte de artÄ. Pentru cÄ maestrul a apelat constant la lut, acesta fiind un element identitar al muncii sale, dar Èi datoritÄ repetÄrii cuvîntului „pÄmînt“ în titluri de lucrÄri, expoziÈii, texte critice, tindem sÄ ignorÄm dimensiunea materialÄ a artefactelor. În opera lui Nicodim, credem noi, pÄmîntul este folosit mai degrabÄ pentru a exprima decît pentru a fi exprimat. Altfel spus, aÈa cum albul de titan sau verdele de crom „trÄiesc“ într-o operÄ prin frecvenÈÄ, tuÈÄ, haÈurÄ sau bronzul, piatra, lemnul prin formÄ ori proprietÄÈi fizico-chimice supuse voinÈei artistice, tot aÈa pÄmîntul participÄ la o lucrare cu forÈa sa „materialÄ“, latentÄ, germinativÄ, nemanifestatÄ ca atare în afara actului artistic.
AÈa cum în mod firesc nu agreem ideea cÄ lutul lui Nicodim este acea materie primÄ a procesului tehnologic de fabricare a cÄrÄmizilor, nu ar trebui sÄ mizÄm prea mult nici pe varianta idilico-ancestralÄ cÄ ar fi parte a „pÄmîntului strÄmoÈesc din care Èi-a fÄcut bordeiul bravul ÈÄran român“. DupÄ cum remarca Aurelia Mocanu, artistul s-a apropiat de subiectul rural cu nostalgie, punctînd totodatÄ umorul balcanic al ceremoniilor pestriÈe. ComparaÈia cu Picasso Èi al sÄu ghidon de bicicletÄ întors – devenit astfel taur – este analogia potrivitÄ pentru interpretarea discursului plastic propus de Ion Nicodim.
Nu trebuie sÄ uitÄm cÄ acelaÈi artist care a folosit în instalaÈiile sale lutul, paiele, lemnul, materialele textile, scoica, rÄzÄtoarea, uneltele agricole (ca ready made-uri) Èi multe altele s-a format în deplina tradiÈie a valorilor picturii interbelice româneÈti, transmise prin forÈa modelului Èi prin sistemul de învÄÈÄmînt artistic din anii ’50.
Despre autoportretul realizat în 1954, Theodor Enescu afirma (în revista Arta, nr. 4 /1987) cÄ este „o excelentÄ bisectoare stilisticÄ între Géricault Èi Repin, academism suculent care se încarcÄ azi de calitÄÈi lucienfreudiene“. Giulio Carlo Argan scria în 1968: „Nicodim este convins cÄ pictura naÈte din picturÄ prin decantÄri succesive; Èi Ètie cÄ, astÄzi, orice cÄutare de poezie este o cÄutare de structuri ale limbajului. Nu disimuleazÄ, citeazÄ deschis textele poetice pe care lucreazÄ: Fautrier, Bissière, Miró. Sînt textele cele mai sigure pentru o explorare în limbajul poetic al picturii europene contemporane Èi nu sînt luate ca modele, ci ca obiecte de analizÄ. Este Fautrier, dar fÄrÄ densitÄÈile de materie din Hautes Pâtes; este Bissière, dar fÄrÄ tematica lui extrem-orientalÄ; este Miró, dar nu lumea simbolico-magicÄ“.
În aceeaÈi notÄ, Paul Gherasim afirma în 1978 cÄ: „Peisagismul (operei lui Nicodim, n.a.) se rarefiazÄ treptat pe arpegii de bonnardism surdinizat. […] În canon de serii succesive, Nicodim exploreazÄ metafizica sensibilÄ a unei entitÄÈi cromatice dimpreunÄ cu vacuitatea contemplativÄ a unui mare semn-suprafaÈÄ“ (text din catalogul expoziÈiei).
DacÄ am stabilit cÄ Maestrul Caloienilor a fost (Èi este) un intelectual Èi un artist rafinat, putem lua în considerare Èi apetenÈa sa pentru arhetip, ritual, mit, fond preindoeuropean. Tratate de pe aceastÄ poziÈie, „subiectele“ sale arhaice spun mai multe în sfera artei decît dacÄ ar fi judecate ca rezultat al subconÈtientului colectiv sau dicteului automat. RelaÈiile stabilite între tradiÈie Èi modernitate în opera lui Ion Nicodim pot fi asociate (doar în acest raÈionament) apolinicului Èi dionisiacului.
Este surprinzÄtoare forÈa vitalÄ a artistului, diferit de la perioadÄ la perioadÄ, de la mediu la mediu (în care lucreazÄ) Èi rÄmînînd mereu acelaÈi. Preocupat de morfologie, de inovaÈie, de experiment, dar Èi de modul în care rÄspunde materia Èi materialul voinÈei sale artistice, Nicodim a cÄutat întotdeauna soluÈii. Putem spune cÄ întreaga sa creaÈie stÄ sub semnul reuÈitei din acest punct de vedere, datoritÄ faptului cÄ etapa „mentalÄ“ a precedat-o de fiecare datÄ pe cea a execuÈiei, ambele fiind la fel de importante, fiecare cu importanÈa sa specificÄ.
ExpoziÈia de la Galeria Dialog, deschisÄ pînÄ în luna ianuarie 2012, reprezintÄ o importantÄ ocazie de întîlnire „pe viu“ a publicului cu lucrÄri ce provin din colecÈia artistului, Èi din cele ale Muzeului NaÈional de ArtÄ al României, Muzeului NaÈional de ArtÄ ContemporanÄ, Muzeului de ArtÄ din ConstanÈa, Muzeului Artelor Vizuale din GalaÈi Èi Muzeului judeÈean BuzÄu. SperÄm ca aceastÄ conjugare de forÈe sÄ reprezinte doar avanpremiera unei mari expoziÈii, gÄzduite într-un context care sÄ însemne recuperarea adevÄratÄ a dimensiunii artistice a lui Ion Nicodim.” (text: Mihai Plamadeala, Observatorul Cultural)