Muzeul de Arta (CLUJ-NAPOCA), Art Museum

cluj_muzeu_arta_03

Infiintat in: 1951; Orasul: CLUJ-NAPOCA; Profil general: Arta

Adresa: Piata Unirii numarul 30

Program: miercuri – duminica: 10:00 – 17:00

cluj_muzeu_arta_02

The museum is housed in an important Baroque building from the 18th century, Banffy Palace, a historic monument, designed by the German architect Johann Eberhard Blaumann, and possesses an extremely precious heritage of Romanian and European art: paintings, graphics, and decorative art (the 15th – 20th centuries). Founded in 1951, from the very beginning the museum benefited from earlier collections: a small part of the curiosities collections, silverware, pieces of furniture and European fine arts, coming from the Transylvanian Museum, and above all the collection known under the name of “Virgil Cioflec Picture Gallery”. Virgil Cioflec (1876 – 1948) donated his Romanian art collection to the University of Cluj (1929 – 1930). The opening to the public of the Virgil Cioflec picture gallery (1933) meant the opening in Cluj of the first modern Romanian art museum whose successor became the Cluj National Art Museum.

Created with the passion and competence of the connoisseur who can appreciate consecrated values (Nicolae Grigorescu, Stefan Luchian, Dimitrie Paciurea), and support open-mindedly authentic talents (Theodor Pallady, Camil Ressu, Vasile Popescu, Jean Al. Steriadi, Lucian Grigorescu, Oscar Han, Cornel Medrea), the Virgil Cioflec Collection also nowadays stands for the relevant core of the Cluj National Art Museum heritage. The museum collections enriched in the following years as transfers, donations, and acquisitions poured in. The works of art transferred by the Ministry of Culture, the Bucharest National Art Museum, and the local Administration (Barbu Iscovescu, Constantin David Rosenthal, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Gheorghe Panaitescu Bagdasare, Carol Popp de Szathmary, Ioan Andreescu, Karl Storck) were completed by a significant collection coming from the Cluj Subsidiary of the Romanian Academy (1971). This collection made a strong impact on the heritage as it comprises important works of art from Transylvania (unknown painters from the 18th – 19th centuries, Franz Neuhauser, Joseph Neuhauser, Franz Anton Bergman, Koreh Sigismund, Szathmari Gati Sandor, Simo Ferenc). The upper floor halls display the National Gallery. In 1990, the National Gallery was closed to be reorganized. It reopened in 1996, presenting a four-century synthesis of Romanian art with an emphasis on the artistic phenomenon in Transylvania: the Altar of Jimbor (the 16th century), Biedermeier paintings, 1900 style art, the avant-garde, the artists pertaining to the Higher School of Fine Arts and the Cluj Artistic Centre: Alexandru Popp, Szolnay Sandor, Pericle Capidan, Catul Bogdan, Aurel Ciupe, Romul Ladea, Petre Abrudan, Tasso Marchini, Alexandru Mohy, Szervatius Jeno, Theodor Harsia, Kovaks Zoltan, Nagy Albert, Anton Lazar, Virgil Fulicea, Constantin Dinu Ilea, Ioan Sima, and Egon Mark Lovith.

The museum owns goods listed in the National Cultural Heritage Treasure.cluj_muzeu_arta_05

Monument de referinţă în istoria arhitecturii din România clădirea muzeului, cunoscută sub numele Palatul Banffy din Cluj, este un edificiu reprezentativ pentru arhitectura barocă civilă din Transilvania, deschizând la Cluj tema palatelor şi a caselor nobiliare baroce.

Edificiul a fost construit în perioada anilor 1774 – 1785 ca reşedinţă privată a contelui Bánffy György, (guvernator al Transilvaniei), de către arhitectul german Johann Eberhard Blaumann (născut la Böblingen, Germania). Apartenenţa stilistică a monumentului la stilul baroc central-european, nu exclude, însă, prezenţa unor trăsături (echilibrul, ponderea maselor de arhitectură şi temperarea exuberanţei decorative) ce ţin de tradiţia locală, persistentă, a Renaşterii.

Clădirea de plan recangular (cu subsol, parter şi etaj) este organizată în jurul unei curţi de onoare mărginită, la parter şi la etaj, de loggii cu stâlpi şi coloane cu capiteluri. Parterul este în întregime boltit (bolţi cilindrice cu penetraţii) iar etajul este tăvănit. La etaj, dispunerea camerelor, riguros geometrică (desfăşurare simetrică pe direcţia faţadelor şi axelor longitudinale) subliniază motivul dominant: interiorul luxos al salonului de onoare. Celelalte camere, organizate de o parte şi de alta a salonului, au uşile situate în acelaşi ax, dispunerea încăperilor în anfiladă creând o perspectivă spaţială impresionantă.cluj_muzeu_arta_06

Faţada principală a palatului este dominată de motivul rezalitului central al porţii de onoare (cu trei deschideri), căreia îi corespunde la etaj balconul mărginit de coloane cu capiteluri care susţin cornişa, attica şi acoperişul balconului, deasupra căruia se înalţă masiva stemă a familiei Bánffy. Faţada principală concentrează elemente arhitecturale, decorative şi plastice care potenţează grandoarea şi somptuozitatea edificiului: ritmarea expresivă pilastru/ fereastră, canelura coloanelor zvelte – cu capiteluri compozite, retragerile succesive ale cornişei, decoraţia cu panglici împetite, ghirlande şi conuri a ferestrelor. De o parte şi alta a stemei sunt impostate urne şi statui de zeităţi antice ( Marte şi Pallas Atena, Appolo şi Diana, Hercule şi Perseu), înzestrate cu semnificaţii simbolice: războiul se asociază înţelepciunii, muzica şi poezia- vânătorii, binele triumfă asupra răului. Cu anumite actualizări, proprii epocii, statuile, operă a sculptorului Anton Schuchbauer, vădesc dorinţa de a respecta anatomia corpului în mişcare, fiind utilizate atât faldurile, cât şi contrapostul. De o calitate plastică excepţională este reprezentarea sculpturală a grifonilor afronaţi faţadei posterioare a clădirii.cluj_muzeu_arta_08

Palatul Banffy a fost atribuit Muzeului de Artă Cluj în anul 1956. Restaurările succesive, realizate începând din 1962 şi încheiate practic în anul 1974, au respectat structura şi elementele decorative originale, adaptând în acelaşi timp clădirea la funcţia de muzeu. În prezent este în curs de elaborare proiectul de restaurare generală – cu refuncţionalizarea edificiului, în funcţie de anvergura actuală a activităţii instiuţiei. >>

Din pacate se poate vedea care este stadiul de degradare al Muzeului si neputinta momentana de a se intreprinde ceva, datorita problemelor de retrocedare ale cladirii. Exista si un proiect de reamenajare al acestui Muzeu, proiect foarte modern si conform ultimelor standarde muzeale. Muzeul adaposteste o colectie superba si impresionanta de tablouri de Nicolae Grigorescu, Pallady, Luchian etc.
In schimb, in fericire, exista proiecte de restaurare a patrimoniului existent, unul dus deja la bun sfarsit, altul in curs de derulare!cluj_muzeu_arta_07

Foto: Dr. Sultana-Ruxandra Polizu