Darascu Nicolae

Anul Nasterii: 1883

Anul Decesului: 1959

Text: Wikipedia
Foto: Artindex/Mihai Constantin

Nicolae Dărăscu – (n. 18 februarie 1883, Giurgiu – d. 14 august 1959, București), pictor român influențat de curentele impresionism și neoimpresionism, acuarelist.

În perioada 1902 – 1906 a studiat la Școala Națională de Arte Frumoase din București, clasa G. D. Mirea. După terminarea studiilor, datorită admirației sale pentru operele lui Nicolae Grigorescu și Ștefan Luchian, pleacă cu o bursă la Paris (1906). Acolo cunoaște atmosfera atelierului lui Jean Paul Laurens (Academia Julien) iar un an mai tarziu (1907) a celui patronat de Luc Olivier Merson (Academia Artelor Frumoase).nicolae_darascu_natura_statica_traditionalaCălătorește în sudul Franței, la Toulon și St. Tropez (1908), la Veneția (1909), dar și în țară în zona Vlaici-Olt (1913) și Dobrogea (Balcic – 1919). Contactul cu artiști din alte zone culturale ale Europei, călătoriile care au inclus și vizitarea marilor muzee aveau sa îi deschidă orizonturi noi, conducandu-l spre un limbaj pictural ce pastrează legaturile cu realitatea și tradițiile artei românești.Nicolae_Darascu_Barci_La_Chioggia_VenetiaSpre deosebire de mulți dintre contemporanii săi, Dărăscu arareori a pictat interioare sau naturi moarte. În schimb, a călătorit foarte mult, fiind în căutarea peisajelor care îi aminteau de tinerețea sa, de exmplu în Delta Dunării sau pe coasta Mării Negre, peisaje pictate în manieră impresionistă.

În 1910 expune un autoportret la Societatea Artiștilor Francezi din Paris.

Citește cartea lui Paul Signac “De la Delacroix la neoimpresionism” și caută să-l cunoască pe autor. Studiază textele lui Chervreul și Helmholz asupra legilor opticii care guvernează raporturile dintre culori, efectul acestora asupra operelor sale fiind vizibil cu ocazia expoziției din 1913.Nicolae_Darascu_Ciobanas_Cu_Oi_La_VlaiciCu timpul însă expresivitatea de factură matissiană îl atrage mai puternic, determinând-ul să-și reducă paleta coloristică numai la roșu, galben, albastru și verde, redarea armoniei cromatice făcându-se acum prin juxtapunerea acestora. Este perioada în care pare obsedat de misterul Veneției (“Palat venețian”), de colinele Balcicului sau de poezia bulevardelor bucureștene (“Calea Victoriei pe ploaie”). Spre sfârșitul vieții ajunge la o stăpânire rațională a mijloacelor de expresie, fapt dovedit de mari compoziții cu nuduri feminine sau peisaje (“Cimitir turcesc”, “Peisaj argeșean”).

Nicolae Dărăscu are meritul de a fi conturat o școală națională de pictură și de a fi creat un climat cultural deschis noilor idei în epocă. În 1917 alături de pictorii Camil Ressu, Ștefan Dimitrescu, Iosif Iser și sculptorii Dimitrie Paciurea, Cornel Medrea și alți artiști pune la Iași bazele Asociației “Arta Română”.Nicolae_Darascu_In_Fata_SopronuluiCea mai importantă expoziție personală se organizează în anul 1936, la sala Dalles unde expune 85 de lucrări. Printre lucrările sale de referință se numără tablourile “Vedere din Argeș” sau seria de peisaje din Deltă.

Din 1936 până în 1950 a fost profesor la Academia de Arte Frumoase din București.

Continui cu doua lucrari din Muzeul de Arta Ploiesti:

Nicolae_Darascu_Natura_statica_cu_raciNicolae_Darascu_Barci_la_Venetia

Cititi si

Cum se restaureaza un tablou: “Venetia” de Nicolae Darascu