Arta contemporana – Cursuri IMA, ziua 2

Ziua a doua a cursurilor “Arta contemporana si piata”, organizate de Institutul de Management al Artei din cadrul Artmark, a inceput cu o prezentare cand brava cand deznadajduita a presedintelui UAP, Petru Lucaci. Daca ar fi sa revigoram un cliseu de presa al anilor trecuti, dl Lucaci are toate motivele sa invoce “greaua mostenire.” Din cea mai bogata si inzestrata Uniune de creatie – in 1990 – UAP este astazi o fantoma zdrentuita. UAP este o institutie care s-a autofagocitat, s-a autodevorat pana cand – slabita si saracita – a ajuns sa se gestioneze din ceea ce altadata erau firimituri. Uniunea s-a descentralizat, a suferit o hemoragie tumultuoasa de spatii de creatie si de expozitie si a ramas gestionara unui patrimoniu de membri cu valente vag sindicale. Stiu povesti de mai multa vreme si din mai multe surse de tarele care au osificat aceasta structura pana la stadiul de imobilitate casanta. Dl Lucaci incearca se pare sa mentina UAP pe linia de plutire si sa o aduca in secolul XXI. Are proiecte care ar putea parea prea optimiste in legatura cu perla ciobita din coroana de altadata care se numeste Combinatul Fondului Plastic. Inima aceea, cu puls slabit, ar putea repompa intr-adevar sange proaspat in sistemul plastic contemporan. Ramane de vazut. UAP are nevoie insa sa se reinventeze la toate nivelurile.

arta_contemporana_artmark_artindex_02 arta_contemporana_artmark_artindex_03

A urmat o alta calatorie inspre viitor, ocolita insa prin trecut. Mihai Oroveanu, directorului Muzeului National de Arta Contemporana este doldora de povesti si a incercat sa explice controversata politica a MNAC de a nu avea o expozitie permanenta pe simezele din aripa E4 a Palatului Parlamentului. Multe impedimente sunt chiar decupate parca din teatrul absurd pe care autoritatile noastre il joaca de 23 de ani, nu numai pe scena artelor plastice. Intalnirea cu M.Oroveanu m-a facut sa imi propun sa fiu mai atent la expozitiile organizate la MNAC. Pana una alta, cam asta e tot ce avem la nivel oficial in materie.arta_contemporana_artmark_artindex_04 arta_contemporana_artmark_artindex_05

In ordine cronologica, a succedat anticipata prezentare a unei perechi galerist-artist contemporan tanar. Anaid Art si Alexandru Radvan. Pe Diana Dochia o stiam deja de ieri iar azi l-am descoperit cu multa placere pe spumosul asistent la catedra de Pictura a UNA. Fost student al lui Florin Mitroi, numit in prelegerile de ieri drept salvator/formator al unei intregi generatii de pictori, Alex Radvan a reusit se explice limpede si carismatic etapele de creatie pe care le-a parcurs in ultimii 10 ani. Am sa revin pe Artindex cu o retrospectiva digitala a operei sale.arta_contemporana_artmark_artindex_06 arta_contemporana_artmark_artindex_07 arta_contemporana_artmark_artindex_08 arta_contemporana_artmark_artindex_09

Era necesara si a fost binevenita si o perspectiva externa asupra unui mod de mare impact de promovare a portofoliilor de galerie: targurile de arta. Zoltan Somhegyi a descris mecanismul de marketing prin care Targul de arta contemporana Art Market Budapest reuseste sa stea deasupra liniei rentabilitatii in vremuri de criza. E un instrument pe care noi inca nu il avem in Romania dar multe interese converg catre nasterea unui targ de arta si la Bucuresti. arta_contemporana_artmark_artindex_10

Ce avem insa la Bucuresti, de 11 ani deja este o bienala. Si pun ramasag ca prea putini romani stiu despre acst lucru. BB este initiativa particulara a lui Razvan Ion si Eugen Radescu care sunt si fondatorii Pavilion Journal, a Centrului de Arta Contemporana Pavilion. Daca ai face greseala – facila de altfel – de a-i judeca dupa aparente (si cred ca nici ei insisi nu ar nega ca au fost cea mai exotica prezenta la aceste cursuri IMA), nu ai banui niciodata ca amandoi sunt profesori la Universitatea Bucuresti. Unul preda studii curatoriale si un curs de gandire critica iar celalalt management de arta contemporana. Iar eu ii clasez printre cei mai coerenti si persuasivi speakeri ai evenimentului. Mi-au livrat idei si subiecte pentru o intreaga serie de viitoare articole pe Artindex.arta_contemporana_artmark_artindex_11 arta_contemporana_artmark_artindex_12 arta_contemporana_artmark_artindex_13 arta_contemporana_artmark_artindex_14 arta_contemporana_artmark_artindex_15

Istovitoarea zi a fost incheiata tonic de fondatorul Artmark, Alexandru Baldea, care a provocat un studiu de caz asupra recentei spectaculoase vanzari de la Sotheby’s a unei lucrari Adrian Ghenie pentru peste 140 de mii de euro. Concluzia a fost insa ca piata de arta contemporana din Romania, in timida dar constanta crestere in ultimii cativa ani, se va dubla in urmatorii doi. Este o perspectiva interesanta pentru orice investitor.

arta_contemporana_artmark_artindex_18 arta_contemporana_artmark_artindex_16

arta_contemporana_artmark_artindex_19 arta_contemporana_artmark_artindex_17

Foto/text: Mihai Constantin