“Colombina” lui Grigorescu merita un studiu de caz in marketingul de arta
de Mihai Constantin
Artmark a reusit cu “Colombina in verde” de Nicolae Grigorescu sa creeze un adevarat vartej in piata de arta. Imi pare aproape un experiment de marketing in care cineva – cu cartea in mana – aplica pas cu pas etapele unei lovituri de imagine cu – evident – finalitate comerciala. S-a creat un suspans in jurul acestei panze care a culminat cu indraznetul anunt al Artmark ca lucrarea are deja un cumparator. O obraznicie aproape, dar una calculata, jupuita de infatuare. Repet, se vede clar calculul rece care isi va gasi descarcarea contabila in licitatia de miercurea viitoare de la Mariott.
Mai intai Artmark a identificat proprietarii din Franta ai “Colombinei”, i-a tatonat, a negociat si i-a convins sa vanda panza. Si s-o vanda in Romania, unde – realist vorbind – Grigorescu are cele mai mari sanse sa se si vanda cel mai bine.
“Colombina” a reusit – la propriu – sa rupa lantul care tinea ferecat Cazinoul de pe faleza constanteana. Ca un notabil efect adiacent, se pare ca autoritatile constantene s-au angajat sa restaureze – in sfarsit – cladirea care nu mai semana demult cu perla arhitecturala Art Nouveau care se vindea fotografiata in cartile postale de pe litoral.
“Colombina” a fost plimbata apoi la Ploiesti, intr-un firesc parcurs catre locurile prahovene natale ale pictorului nostru national.
Si a urmat anuntul ca panza are deja un angajament ferm de achizitie venit de la un influent cumparator din Republica Moldova. Repet, licitatia de pe 20 martie se anunta un spectacol, iar intreaga poveste merita un eseu sau un studiu din partea unui student la Marketing.
Voi reveni cu suma pentru care “Colombina” isi va lua zborul catre viitorul proprietar.
Iata si comunicatul Artmark din 14 martie:
„Colombina în verde” zice adio României: capodopera lui Grigorescu va trece Prutul
București, 14 martie 2013
Iubitorii de artă din România mai au patru zile pentru a vedea tabloul „Colombina în verde”, capodopera lui Nicolae Grigorescu, pentru prima și ultima dată. Proaspăt întoarsă în țară, după jumătate de secol de exil în Franța, vedeta Licitației de Primăvară este intens curtată de colecționarii moldoveni de peste Prut, al căror interes pentru opera lui Grigorescu a fost deja probat în cadrul Licitației de Vară din 2012, organizate de Artmark în sistem duplex, București-Chișinău. În cadrul acestui eveniment, tabloul „Ciobănaș cu turma de oi”, semnat de pictorul român, a fost achiziționat de către un om de afaceri din Moldova contra sumei de 195.000 de euro.
Expoziția Licitației de Primăvară, găzduită de Palatul Cesianu-Racoviță din București până marți, 19 martie, reprezintă o șansă unică pentru români de a admira capodopera lui Nicolae Grigorescu. Licitația de Primăvară, ce urmează a avea loc miercuri, 20 martie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, se anunță extrem de interesantă, în contextul în care cei trei investitori de peste Prut dispuși să achiziționeze capodopera de patrimoniu candidează la titlul de investitorii primăverii la capitolul artă.
Iata filmul de prezentare al „Colombinei în verde”, lotul 104 în cadrul Licitației de Primăvară Artmark 2013, cu explicațiile expertului Prof. Dr. Ioana Beldiman:
Nu am rezistat tentatiei de a ma poza si eu langa pictura-vedeta