Cioca Dan

cioca_danDAN CIOCA

Născut la 25 mai 1939, la Chişinău.
Absolvent al Şcolii de Arhitectură şi Urbanism, Bucureşti (1961) şi al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, Bucureşti (1967)
Nud, tus pe hartie, 22x28 cm, 1963

Traseu artistic

Este scenograf la Televiziunea Română (1969-1983).
Primeste o bursă de studii la Universitatea din Perugia, Italia (1979).
Obține azil politic în Italia şi emigrează în SUA, stabilindu-se la New York (1983).
Lucrează ca grafician la Revista “Micro-Magazin” din New York (1987-1990).
Face grafică, pictură, scenografie de teatru, afișe, ilustrații și coperte de carte, design şi grafica publicitara pentru un număr impresionant de companii și fundații americane.
Călătorește şi desenează în Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, URSS, Austria, Franţa, Germania, Belgia, Olanda, Italia (1972-1983), în Hong Kong, Singapore, Thailanda, Indonezia, Australia, Noua Zeelanda, Brazilia, Argentina, Mexic, Hawaii (1983-2001), în Grecia, Italia, Germania, Spania, Norvegia, Croația, Anglia, Cehia, Austria, Franța, Elveția (2001-2009).
Este, din 2002, colaborator permanent al revistei Lettre Internationale editată de ICR.

Schita, tehnica mixta pe hartie, A4, 2002
Expoziţii personale

1.     Stampa Gallery – Basel (1978)
2.     Landman Gallery – Bruxelles (1978)
3.     Stadler Gallery – Paris (1978)
4.     Muzeul de Artă – Craiova (1978, 2002, 2004)
5.     Karl Pfefferle Gallery – München (1979)
6.     Le Profile Gallery – Paris (1980)
7.     Quadrum Gallery – Roma (1981)
8.     Ollson Gallery – Stockholm (1981)
9.     Kohler Gallery – Stockholm (1981)
10.     Dalia Tawil Gallery – New York (1986)
11.     Stevens University Gallery – New Jersey (1988)
12.     Haifa University Art Gallery – New York (1988)
13.     Art Shop Gallery – New York (1991)
14.     54 Art Gallery – New York (1994)
15.     Art Click 3X – New York, (1997)
16.     World Bank – Washington DC (1998)
17.    Centrul Cultural American – Bucureşti (2001)
18.     Muzeul de Artă – Constanţa (2002)
19.     Palazzo Correr – Veneţia (2003)
20.     Accademia di Romania – Roma (2003)
21.     Muzeul de Artă – Baia-Mare (2003)
22.     Institutul Italian de Cultură – Bucureşti (2003)
23.     Muzeul de Artă – Râmnicu Vâlcea (2003)
24.     Institutul Francez – Bucureşti (2004)
25.     Galeria Orizont – Bucureşti (2005)
26.     Muzeul Național de Artă – Cluj (2005, 2007)
27.     Muzeul de Istorie – Chişinău (2006)
28.     Galeria Căminul Artei – Bucureşti (2007)
29.     Galeria Dialog / Primăria Sect. 2 – Bucureşti (2007)
30.     Muzeul Naţional George Enescu – Bucureşti (2008)
31.     Casa Cultural Chilena – Oslo (2009)
32.     Kulturhus – Asker, Norvegia (2009)
33.     American Corner (USA Embassy) – Bacău (2009)

Paris - place du Chatelet, creion si pastel pe hartie, A4, 1978
Expoziţii de grup

1.    Galeria de artă Kalinderu – București, (1969);
2.    Expoziții de scenografie – Berlin, Moscova, Praga, Viena, (1969);
3.    Bienala Afişului – Varşovia (1970);
4.    Trienala Internaţională de Scenografie – Novi Sad (1972, 1978);
5.    Wilanow Poster Museum – Varșovia (1980);
6.    Uniunea Cineaștilor – București (2003);
7.    Muzeul de Artă – Gyomaenröd, Ungaria (2003);
8.    Kigyosi Kastelyjatekok – Bekescsaba, Ungaria (2003, 2004, 2005);
9.    Galeria de Artă UAP – Alba Iulia (2003);
10.    Muzeul de Artă – Slatina (2004);
11.    Muzeul de Artă – Blaj (2002, 2005, 2006, 2007, 2009, 2010);
12.    Muzeul de Artă – Râmnicu Vâlcea (2008);
13.    Segni di libri – Latina, Italia (2008)
14.    Centrul Cultural Eugen Ionesco – Slatina (2010);
15.    Palatul Parlamentului, sala Constantin Brâncuşi – Bucureşti (2011);
16.    Galeria Maurice Mathurin – Tours, Franta (2011);
17.    Oficiul European de Brevete – Rijswijk/Haga (2011);
18.    Citè Internationale des Arts – Paris (2012)

Baletul Francez la Bucuresti, tus si cerneala pe hartie, A4, 1967

Premii şi distincţii

Diploma de Merit şi Diplomă de Onoare la Bienala Afişului, Varşovia (1970)
Diploma de Merit la Trienala Internaţională de Scenografie, Novi Sad (1978)
Diploma de Merit acordată de Academia Pietro Vanucci, Perugia (1979)
Diploma de Merit, Scenography Scion, Novi Sad (1979)
Diploma de Merit – Cel mai bun tablou din expoziţie, Muzeul Național de Artă, Budapesta (1981)

1938. CARTIER CHINEZESC (100 x 100 cm_ acrilic pe panza_ Breaza_ 2012)
Muzee și colecții publice

Berkeley University, California
Syracuse University, New York
Dallas Symphony Association
Charles Vanderbilt Coolection, New York
Stadler Gallery, Paris
Haifa University Art Gallery, New York
Nordstrand Gallery, Oslo
Wilanow Poster Museum, Varșovia
Kohler Gallery, Stockholm
Direct Gallery, Bad Aachen
Ambasada SUA, Bucureşti
Muzeul Artă al Mun. București
Muzeul de Artă, Craiova
Muzeul de Artă, Cluj
Muzeul de Artă, Baia Mare
Muzeul de Artă, Constanța
Institutul Italian de Cultură, București
Institutul Francez, București

1929. HACIATURIAN - Dansul sabiilor (140 x 100 cm_ acrilic pe panza_ Breaza_ 2013)
Referințe bibliografice

Octavian Barbosa, Dicţionarul Artiştilor Români Contemporani, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1976
Gheorghe Cosma, Afişul românesc, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1980
Vasile Florea, Arta românească, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1985
I.D. Sârbu, Traversarea cortinei, Editura de Vest, Timișoara, 1994
Academia Româno-Americană de Ştiinţe şi Arte, Românii în ştiinţa şi cultura occidentală, Davis, California, SUA., 1996
Romanian-American Artists, Genesis 21, Washington, D.C., 1998
Roberto Puviani, Dizionario Enciclopedico Internazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, edit. 1999 & 2000
A. Cebuc, V. Florea, N. Lăptoiu, Enciclopedia Artiştilor Români Contemporani, Ed. ARC, 2000
Dan Fornade, American Romanian Personality, Montreal, Canada, 2000
Cosma Dunel, Desenul de arhitectură, Editura Universitară Ion Mincu, Bucureşti, 2004
Ion Andreiță, Scrisori italiene, Ed. Antim Ivireanul, 2004
Ioan Barbu, Sub cerul Italiei, Ed. Antim Ivireanul, 2004
Grid Modorcea, Dicționarul Cinematografic al Artelor Românești, Ed. Tibo, 2005
Adrian Mahu, Arhitecții și exilul, Ed. Magic Print, 2012

1927. HENRY MANCINI (140 x 100 cm_ acrilic pe panza_ Breaza_ 2013)
Critici despre Dan Cioca

Petru Comarnescu, București, 1968
Cioca pictând seria de lucrări “cercuri şi relaţii” atinge un univers al lumii viitoare în demersuri neuzuale în pictura modernă. Tema lui este ca un grafic suprarealist al stărilor de fapt a societăţilor viitoare închise în mii de cercuri. Se spune că muzica şi pictura  prefigurează  generaţiile viitoare. Relaţiile dintre oameni aşijderea. Lucrările artistului cântă într-o orchestră bine tonalizată cu culori atrăgătoare şi exhaustive.

Octavian Barbosa, București, 1976
Intuitiv şi dinamic, de o instictuală exuberanţă, Cioca asociază posibilităţile expresive, oarecum contradictorii, ale arabescului cu graţia molatec-senzuală a petelor de culoare dispuse larg, fără grabă.

Marin Sorescu, București, 1978
O grafică metaforică luminoasă prin claritatea desenului, dar densă ca gândire şi concepţie, într-un spaţiu vecin cu poezia.
Dan Cioca studiază linia în mişcare şi propune suave, uneori grave metamorfoze, desenele sale în “registre” neputând fi înţelese decât luate ca un tot unde fiecare amănunt  are rolul unei rotiţe ce pune în mişcare angrenajul de imagini.
Ochiul de animist, cu sugestii suprarealiste, descoperă în coroana arborelui un profil pur, iar copilul visând pe fereastra deschisă se ghiceşte contemplat de “umbra” sa care se uită în sus prin stratul de humus, dintr-un cuib de rădăcini.
Viziunea e obsesivă, mâna acestui grafician talentat întârziind în conturarea unui chip feciorelnic, propus într-o mie de ipostaze generatoare de viaţă şi tipare de viaţă…”.
1922. ROTATIE (100 x 70 cm_ ulei pe panza_ Breaza_ 2009)
Dan Grigorescu, București, 1978
Lumea lui Dan Cioca e spaţiul întâlnirii unei hieratice neclintiri, care e aceea a convenţiei alegorice, şi o antropologizare a naturii. În felul acesta viziunea artistului modifică fundamental sistemul tradiţional de semne al suprarealismului, conducând spre concluzia optimistă a izbânzii vieţii. O lume unde îşi află adăpost surâsul copilăriei, inocenţa şi jocul. O lume care îşi apără bucuriile, miracolele zilnice, împotriva ameninţării morţii.
Sub întruchipările fermecătoare, pline de graţie, ale desenelor lui Cioca, se ascund mereu gândurile unui artist care meditează la condiţia umană şi afirmă, fără ezitare, dreptul la bucurie al omului.

Romulus Vulpescu, București, 1978
Cioca ne-nvaţă, destănuindu-se în alb, în negru, în gri (sobră decantare a policromiei) să scriem modern şi fără prejudecăţi.
Ochii desenelor sale sunt crâmpeie de versuri în care ne oglindim zilnic îndoielile şi în care ne populează reveriile cu polenul unei botanici a miracolului. De când acele fete florale îmi pun întrebări la orizontul litografiilor, ştiu că mi-e dat să-i recit gravurile în ritmul ramurilor care le cresc – aripi şi grile misterioase – din luxurianţa pletelor.

I.D. Sârbu, Craiova, 1982
Ne mişcăm în faţa unei lumi care nu este altceva decât o oglindă a fiinţei noastre ce se deformează demonstrându-ne relativitatea, paradoxia, crima chiar. Armonia e ameninţată, timpul (maşina de cusut şi descusut) lucrează împotriva dragostei, în contra legilor veşnice ale naturii. Nu mai ţin minte unde Cioca visează şi el, iubeşte libertatea pe care i-o acordă apele somnului lucid: somnabulia sa, însă, are o frână bună, se opreşte prudent la pragul de unde încep coşmarurile, spaima, terorile sfârşitului de lume sau ale infernului.
1918. CHOPIN - Impromptu (100 x 100 cm_ acrilic pe panza_ Breaza_ 2013)
Vito Grasso, București, 1982
Desenul lui Dan Cioca se mişcă cu naturaleţe şi dezinvoltură prin drumuri suprarealiste care-şi trag seva vitală din rădăcinile cele mai esenţiale ale vieţii.
Figuri de femei întotdeauna foarte frumoase şi ireale asemenea visului unui adolescent, dar legate prin maturitatea artistului de pământ, de rădăcini ale copacilor, de oraşul oamenilor, se mişcă într-o tuşă care oscilează între cea a unui cartoonist de înalt nivel şi cea a desenului metafizic.
Multe sunt experienţele culturale subînţelese în desenul lui Cioca, dar ni se pare că atenţia sa îndreptată către o sinteză originală reprezintă  nu un drum neînceput, ci unul străbătut îndelung.

N. Carandino, București, 1982
Dan Cioca nu este doar un talentat reporter. Receptivitatea lui este orientată de cultură, iar emoţia se opreşte la esenţial, adică la stadiile în care din întâmplare ea se întâlneşte cu gândul.

Grigore Arbore, București, 1982
Grafica lui Dan Cioca este o grafică elaborată. Modul cum procedează are trăsături individuale distincte. Contribuie la aceasta o experienţă în domeniul scenografiei. Formele trebuie să se dispună în imaginile lui Cioca în conformitate cu exigenţele unui spectacol căruia plasticianul îi este regizor. Simbolistica scenelor atinge imediat coardele cele mai sensibile ale sufletului privitorului. Fiecare amănunt este surprinzător. Uneori părţile pot deveni interşanjabile. Artistul le organizează parcă după principiul caleidoscopului. Unificator rămâne însă un lirism învăluitor asemeni unui strat de aer protector şi transparent scăldând fiinţe stranii, a căror imaterialitate este rezultatul unei zadarnice investigări a memoriei în căutarea unor întâmplări imposibile.

Florian Potra, București, 1983
Cioca are creionul uşor şi iute, de aceea o primă, imediată (auto) îndiguire e ridicată împotiva naturalismului, a oricărei reproduceri mecanice a naturii, a realităţii. Odată înlăturată primejdia verismului, Cioca face repede loc unei imaginaţii hrănite cu discrete sugestii suprarealiste.

Avram Kamf, New York, 1986
I cherish this very much because of its beautiful drawing, its rich poetic and imaginative imagery, and the wealth of association it carries.
1916. GAUGAIN (70 x 50 cm_ ulei pe panza_ Breaza_ 2012)
Iolanda Malamen, București, 2005
Arta lui Dan Cioca îmi dă sentimentul că mă inițiez în forme, culori, care par a reface lumea frângându-se magic sub ochii mei. Dan Cioca este un narator înnăscut. El are puterea de-a modifica lumea, revelând-o ca pe o poveste fără sfîrșit, ținând privitorul într-o tensiune abilă, știind ce spune și, mai ales cum să spună. Cel mai greu lucru la pictura abstractă este să te convingă. Cel mai ușor este să o ignori transformându-te într-un necruțător diletant de opinie. Dan Cioca revine dintr-un exil în care numai cerul n-a fost pictat și totuși, nu renunță la “vechiul obicei ” de-a elibera culorile de complexe și prejudecăți, alternându-le într-un ritm de multe ori tragic, pe pânzele și cartoanele purtătoare de artă.

B. Elvin, București, 2007
De ani de zile urmăresc cu o crescândă satisfacţie grafica domnului Dan Cioca. Ea este jurnalul unei călătorii prin lume şi al unei vieţi surprinse de un ochi îmbinând observaţia exactă cu emoţia bine stăpânită într-un tot ce nu cunoaşte planuri distincte şi despărţitoare. De data asta aceeaşi privire esenţializează universul mare şi universul intim iar punctul de întâlnire şi de convergenţă îl constituie o explozie de culori care povestesc stările unui destin de artist.

Nicolae Florea, București, 2007
Dan Cioca excelează printr-un desen ingenuu, fabulatoriu, în care emoţia pasională şi ardenţa neliniştitoare a destăinuirii transmit un ideal de puritate şi candoare. O francheţe aparte cenzurează lucrările, artistul posedând un rarisim “esprit de finess” graţie unei experienţe şi unui talent personal ce l-au statuat printre numele de referinţă în breasla artiștilor. (…) Necenzurat, optează în ultimii ani pentru arta gestuală care îl solicită într-o frenetică euforie creatoare. Ajuns la maturitate creatoare deplină Dan Cioca jubilează senioral expunând neinhibat lucrări aparţinătoare tuturor etapelor de combustii şi nelinişti artistice.cioca y

Adrian Silvan Ionescu, București, 2007
Dacă am sintetiza arta lui Dan Cioca și am raporta-o la marile traiecte ale istoriei artei moderne, vom putea constata că ea parcurge un mare arc peste timp, pornind de la caligrafia chineză, trecând prin analizele cromatice ale lui Vassili Kandinsky și Hannes Meyer sau prin orfismul lui Robert Delaunay și ajungând la tașismul lui Mark Tobey, cu o scurtă zăbovire prin divizionismul postimpresionist.

Ion Cocora, București, 2007
Pictura lui Dan Cioca are agresivitate, dar și delicatețe, pe cât e de șocantă, pe atât de discretă. Te face să simți și să gândești deopotrivă. Adică, paradoxal vorbind, dă dureri de cap, dar le și alină.cioca x