Cum se restaureaza un tablou (2/14): Max H. Maxy “Portretul Irinei C.”
RESTAURATORI: Ioan D. Popa, Simona Predescu
AUTORUL: Maxy, H. Max
TITLUL LUCRARII: Portretul Irinei C
DIMENSIUNI: 130×90 cm
TEHNICA: ulei
MATERIALUL: panza
PROVENIENTA: Pinacoteca MMB
Diagnostic:
Lucrarea a fost realizata in culori de ulei pe suport de panza preparata de autor. Semnatura si datarea se afla in dreapta sus “H Maxy 920”.
Lucrarea prezinta o interventie de reparatie in partea superioara dreapta a lucrarii. Cauza acestei interventii a fost o ruptura pe verticala a suportului de panza de 8 cm lungime. Interventia a constat in coaserea cu ata a suportului rupt, aplicarea pe spate a unui petic, repictarea zonei respective si aplicarea unui strat de ulei de in, cu rol de verni, pe toata suprafata.
In prezent suportul de panza este relaxat si puternic deformat din pricina grosimii stratului pictural aplicat peste o panza foarte subtire.
Pe toata suprafata exista zone cu mici desprinderi ale stratului de culoare cat si tendinte de desprindere ale acestuia.
Stratul de culoare prezinta cracluri foarte puternice cauzate de tendinta de desprindere a stratului de culoare fata de suport. De asemenea, acesta este puternic alterat din punct de vedere al perceptiei din cauza murdariei aderente dar, mai ales din cauza imbrunarii uleiului de in aplicat la interventia anterioara.
Marginile panzei sunt scurte, fragile si, local, sfasiate.
Versoul este puternic oxidat, murdar, si cu urme de scursuri de apa. Intre panza si sasiu, mai ales pe latura de jos, exista depozite de praf si murdarie. Pe verso este inscris numarul de inventar cu flaumaster 940723. Sasiul este incorect confectionat si foarte fragil.
Tratament:
Consolidarea locala a stratului de culoare in zonele cu lipsuri si tendinta de desprindere, indepartarea murdariei aderente si a stratului de ulei de in imbrunat, vernisare, indepartarea peticului si a atei cu care s-a cusut spartura, indreptarea deformarii si teserea rupturii, aplicarea foitei de protectie, desprinderea suportului de pe sasiu, curatarea versoului de praf si murdarie, consolidarea marginilor prin dublare, indreptarea suportului prin umidificare si presa, indepartarea foitei de protectie, intinderea lucrarii pe un sasiu nou confectionat, vernisare, chituire, integrare cromatica. Fotografii din expozitie: