Cum se restaureaza un tablou (6/14): Theodor Pallady “Dupa baie”
Intr-un clasament ad hoc, aceasta lucrare este vedeta expozitiei care contine 14 tablouri restaurate din Pinacoteca Bucurestiului, pe care le puteti vedea la ArtSociety. Acest Pallady este imaginea evenimentului si exista destule motive pentru asta. Eu mentionez numai ca nu ma asteptam la o lucrare de astfel de dimensiuni, mai mari decat la alte lucrari ale pictorului. Pallady ramane insa consecvent suprafetei de lucru. E vorba tot despre un carton si tocmai de asta restaurarea a necesitat ingeniozitatea lui Ioan D. Popa si a Simonei Predescu. O sa vedeti despre ce e vorba mai jos. Iata imagini inainte de restaurare, cu fazele de evaluare si de pregatire a lucrului. Plus diagnosticul si tratamentul aplicat de autorii migalosului travaliu.
Fotografie sub lampa cu raze UV
AUTORUL: Pallady, Theodor
TITLUL LUCRARII: Dupa baie
DIMENSIUNI: 145,4×114,8 cm
TEHNICA: ulei
MATERIALUL: carton/sasiu
PROVENIENTA: Pinacoteca MMB
Diagnostic:
Lucrarea a fost realizata in culori de ulei pe suport de carton fixat cu cuie pe margini pe un sasiu de lemn.
Este semnata “T Pallady” in culoare de ulei albastru in partea stanga jos.
Stratul de culoare prezinta mici lipsuri cauzate de lovituri si zgarieturi.
Lucrarea nu a fost vernisata. Astfel, murdaria aderenta s-a fixat direct pe culoare.
Pe margini au fost puse baghete. In prezent, bagheta de sus lipseste iar cele laterale sunt rupte in urma unor manevrari necorespunzatoare.
Suportul de carton are o usoara deformare convexa fata de sasiu.
Versoul are urme de scursuri de apa , praf si murdarie mai ales intre sasiu si carton. In dreapta sus este o eticheta din care reiese ca lucrarea a participat la Expozitia retrospectiva Theodor Pallady la Muzeul de Arta al RSR in perioada 23 VI – 8 VIII 1956. Sub aceasta eticheta este un numar de inventar 675 si, pe aceeasi linie, in stanga, un numar de inventar 2726 care a fost taiat.
Tratament:
Indepartarea baghetelor de pe marginile lucrarii, indepartarea murdariei de pe spatele lucrarii si dintre sasiu si carton, refixarea cartonului pe sasiu in zonele desprinse, indepartarea murdariei aderente de pe suprafata lucrarii, vernisare, chituirea lacunelor, integrare cromatica, vernisare finala.
O panza se poate intinde folosind penele din spatele sasiului. Dar ce te faci cu un carton care “face burta”? Il pui la presat. Dar cum eviti ca deformarea sa nu reapara? Aici e ingeniozitatea restauratorilor despre care vorbeam. Se pune cartonul pe un sasiu intarit cu traverse in froma de cruce si apoi de lipesc bucati de panza intre carton si lemn care se infasoara ca o fasa pe traverse. Asa cartonul nu se va mai deforma.
Iar rezultatul este o lucrare admirabil restaurata si gata sa impodobeasca simeza oricarui muzeu.