Interviu : Maria Dermengiu – „Ne transformăm zilnic, subtil…”

maria dermengiu murmur (1)Maria Dermengiu, Murmur, acrilic pe pânză, 100x100cm, sursa: Artfooly Gallery

Maria DermengiuMaria Dermengiu (foto: Adrian Cotiga)

Recentele picturi create de artista vizuală Maria Dermengiu se găsesc, de la începutul lunii martie, pe simezele galeriei Artfooly. Curatoarea expoziţiei „Wings of Change” este Anca Negescu.
Asemenea naturii aflată într-o perpetuuă renaştere lucrările Mariei se transformă şi dobândesc noi valenţe. O senzaţie vaporoasă, ca o adiere primăvăratică, transmit compoziţiile în tuşe pastelate. Flori, libelule, fluturi şi mandale se ridică în eter prin zboruri diafane.
Tablourile Mariei Dermengiu reflectă echilibrul subtil dintre fragilitate şi forţă.
de Mădălina Mărgăritescu

Mădălina Mărgăritescu : Începutul artistic a fost ghidat de câţiva mentori. Printre ei se regăseşte pictoriţa Cristina Simona Marian. A influenţat în vreun fel stilul tău pictural?
Maria Dermengiu: Cu ea mă simţeam în siguranţă să experimentez. Pe atunci pictam foarte diferit de ceea ce creez astăzi şi foarte diferit de ea. Acum parcă ne asemănăm cumva în paleta de culori.
Ea îmi analiza pânzele odată terminate şi încerca să ghicească ce am vrut să spun acolo.

Mădălina Mărgăritescu: Cu ce obstacole te-ai confruntat, în afară de faptul că anumite persoane din jurul tău au acceptat puţin mai greu noua ta „formă”, până ai reuşit, asemenea fluturelui, să ieşi din cocon şi să îţi trasezi drumul artistic?
Maria Dermengiu: Nu cred ca am avut alte obstacole în afară de opoziţia fermă a familiei. Totul a curs firesc şi a crescut organic. Eu personal nu am perceput piedici interpuse în calea aleasă. Când îţi găseşti vocaţia, totul ar trebui să curgă firesc. Se împletesc unele din altele.

maria dermengiu. dream-catcher(2)Maria Dermengiu, Dream-Catcher, acrilic pe pânză, cerneală pe pânză, foiţă de aur, 200×120 cm, sursa: Marie Nouvelle Studio

Mădălina Mărgăritescu: „Wings of Change”, expoziţia deschisă, pe 3 martie 2016, la galeria Artfooly, poate fi considerată începutul unei transformări din punct de vedere artistic? Picturile recente par mult mai fluide, culorile se absorb între ele, fuzionează, iar figurile geometrice predominante în lucrările de început, „Armonie imperfectă”, „Flower mandala”, „Islands of the soul”, ocupă puţin spaţiu în noile creaţii.
Maria Dermengiu : Ne transformăm zilnic, subtil şi transmutăm din vechile perspective pe măsura ce suntem amprentaţi de emoţii. Nu ştiu dacă este începutul însă simt că sunt într-un flow continuu ce poate lua diferite forme ca expresie artistică. Depinde mult de ceea ce simt atunci când pictez. Geometria va reveni când şi când şi îşi va ocupa locul în picturile mele. Formele fixe, geometrice trădează nevoia de sens şi stricteţe, dându-ţi senzaţia că ai control asupra lucrurilor pe când formele abstracte au multă flexibilitate în esenţă. Ele nu trebuie să fie într-un fel şi nu definesc o zonă anume.

Mădălina Mărgăritescu: Noul ciclu de picturi accentuează feminitatea, eleganţa, lejeritatea încorporate de operele tale. Fluturii, libelulele, florile stilizate dar şi mandalele ajută la trasarea acestui univers fermecat ce invită la meditaţie. În spatele frumuseţii lucrărilor dominate de calm se ascunde cumva şi nostalgia?
Maria Dermengiu: Întotdeauna.  Este o stare melancolică, de dor, o stare albastră ce probabil se simte în tuşele mele.

maria dermengiu. libelula (3)Maria Dermengiu, Libelula, acrilic pe pânză, sursa: Artfooly Gallery

Mădălina Mărgăritescu: Doar intuţia se află la baza stilului pictural ce redă acea senzaţie de zbor, fluiditate alcătuită atât prin intermediul simbolurilor, libelule, fluturi, cât şi prin felul în care este aşezată culoarea?
Maria Dermengiu: Dintotdeauna am preferat să pictez ceea ce simt în interior şi să nu fac nici un research pe tema pe care mi-am propus-o. Te expui fără să vrei altor stiluri şi abordări şi eşti influenţat de ceea ce vezi. Cu toate acestea, noi, în general, suntem influenţati de tot ceea ce ne înconjoară însă decantam altfel când aşternem pe pânză impresiile.

Mădălina Mărgăritescu: Stilul recentelor compoziţii întruchipează pur şi simplu evoluţia spirituală ori este rezultatul unor căutări efectuate de-a lungul timpului deoarece ţi-ai dorit să pictezi lucrurile într-o anumită manieră?
Maria Dermengiu : Stilul recentelor lucrări este rezultatul a ceea ce sunt eu astăzi. Nu aş putea numi asta evoluţie spirituală ci un proces care se traduce astfel în pictură.

Mădălina Mărgăritescu: Se ştie că numeroşi artişti au avut/au înclinaţii şi în arta limbajului scris ori al celui muzical. De exemplu, Ingres pe lângă faptul că era un excepţional pictor era şi un bun violonist şi înainte de a lua pensula în mână se îndrepta către arcuş. La tine cum este? Cu ce anume te îndeletniceşti până să te apropii de pânză?
Maria Dermengiu: Eu sunt o bună ascultatoare  . De muzică. Bineînţeles că am şi alte talente, dar nu le-am ridicat la rang de vocaţie. Nu pot picta fără muzică.

Mădălina Mărgăritescu: În ce stil „cântă” picturile tale?
Maria Dermengiu: În stilul celor de la Secret Garden, Einaudi…

maria dermengiu. scent of a dream (4)Maria Dermengiu, Scent of a Dream, acrilic pe pânză, 90×90 cm, sursa: Marie Nouvelle Studio

Mădălina Mărgăritescu: Retranscrii frânturi din tablouri pastelate în eşarfele de mătase naturală. Anul acesta, în februarie, 11 eşarfe Marie Nouvelle, din colecţia „Exquisite”, au fost prezentate la târgul Pure London, secţiunea Pure Premium Accesories.
Ce impact au avut diafanele eşarfe în rândul vizitatorilor?
Maria Dermengiu: Au fost minunat primite. Nu am întâlnit acolo alt designer de eşarfe şi nici cu transpuneri de picturi. Au fost apreciate atât desenele, paleta de culori cât şi materialele folosite. Am primit cereri de agenturare de la Milano cât şi cereri de declinare a picturilor mele pe produse create special pentru anumiţi clienţi .

maria dermengiu mandala (5)Maria Dermengiu, Mandala, acrilic pe pânză, sursa: Marie Nouvelle Studio

esarfa marie nouvelle (6)Maria Dermengiu, Eşarfă mătase crêpe-de-chine „White Mandala”, Colecţia „Exquisite”, 120 x 120 cm, produsă în Anglia, sursa: Marie Nouvelle Studio