Muzeul de Arta Ion-Ionescu Quintus din Ploiesti
Am fost la Ploiesti special sa vizitez Muzeul de Arta. Auzisem lucruri bune despre el, cunostintele mi-l laudasera pe directorul Florin Sicoe, aflasem de la o verisoara care este profesoara de engleza si franceza si locuieste in Ploiesti ca expozitia permanenta este formidabila. In plus, stiam ca un Tonitza cumparat de la o licitatie Artmark a fost imprumutat muzeului spre a se bucura si altii de el. Nici nu aveam nevoie de atatea motive. Gazda a fost, in lipsa directorului, adjuncta sa, dna. Alis Neculea, careia ii multumesc pentru ospitalitate.
Ideea deschiderii acestei serii de articole dedicate Muzeului din Ploiesti cu o prezentare generala a cladirii si a pinacotecii a venit insa dupa ce am vazut pagina de internet a muzeului. Calitatea si consistenta informatiilor gasite online, m-au mai redus din nemultumirea de a nu fi gasit la muzeu un catalog general despre patrimoniul sau. Redau, pe baza fotografiilor realizate de mine, textele gasite pe www.artmuseum.ro
“Muzeul de ArtÄ PloieÅti îÅi are originea în Pinacoteca Municipiului PloieÅti, înfiinÅ£atÄ în noiembrie 1931 în urma eforturilor consecvente ale unui grup de vazÄ de intelectuali ploieÅteni, între care avocatul, omul politic Åi colecÅ£ionarul de artÄ Ion Ionescu-Quintus, arhitectul Toma T. Socolescu, istoricul Dumitru Munteanu-Râmnic, cu sprijinul autoritÄÅ£ilor locale Åi în cadrul AÅezÄmintelor Culturale “Nicolae Iorga”.
DupÄ Marea Unire din 1918, s-au luat numeroase mÄsuri, la scarÄ naÅ£ionalÄ, pentru organizarea unei reÅ£ele de muzee specializate. Astfel, dispunând de o colecÅ£ie de artÄ româneascÄ din perioada clasicÄ, modernÄ Åi vizând achiziÅ£ii de la artiÅtii contemporani epocii respective, Pinacoteca Municipiului PloieÅti se alÄtura muzeelor de artÄ deja existente la acea datÄ, între care Muzeul Brukenthal, Pinacoteca NaÅ£ionalÄ, Muzeul “Theodor Aman”, Muzeul “Anastase Simu”, Muzeul “Toma Stelian”, pinacotecile din Cluj Åi IaÅi etc.
EvacuatÄ în timpul celui de al doilea rÄzboi mondial, Pinacoteca Municipiului PloieÅti se va reînfiinÅ£a sub denumirea de Muzeul de ArtÄ PloieÅti în anul 1955.
În 1969, autoritÄÅ£ile atribuie Muzeului de ArtÄ PloieÅti actualul sediu din Bulevardul IndependenÅ£ei nr. 1, Palatul “GhiÅ£Ä Ionescu”, care a gÄzduit, dupÄ 1919, Prefectura JudeÅ£ului Prahova.”
“Monument de arhitecturÄ de valoare naÅ£ionalÄ, înscrisÄ pe lista monumentelor istorice, clÄdirea este situatÄ în centrul Municipiului PloieÅti, pe “Bulevardul Castanilor” (deschis în 1881), Åi face parte dintr-o rezervaÅ£ie arhitecturalÄ ce poartÄ amprenta preocupÄrilor stilistice ale arhitecÅ£ilor români Åi strÄini din ultimul pÄtrar al secolului al XIX-lea.
Palatul a fost iniÅ£ial o reÅedinÅ£Ä particularÄ, compusÄ dintr-un corp central Åi dependinÅ£e, situate într-o incintÄ de mari proporÅ£ii, marcatÄ de un gard sobru, în feronerie, ce poartÄ încÄ în medalioane iniÅ£ialele primului proprietar – omul politic Åi bancherul GhiÅ£Ä Ionescu (1833-1898). Acesta îÅi ridicÄ Åi îÅi decoreazÄ casa în perioada 1885-1894, dupÄ planurile arhitectului român Leonida Negrescu, format la École des Beaux Arts din Paris Åi profund marcat de personalitatea lui Charles Garnier (1825-1898), creatorul Operei Mari din Paris (1861) Åi cel mai important reprezentant al stilului Second Empire.
ClÄdirea are un exterior sobru, decorat cu importante piese de stucaturÄ ce susÅ£in ancadramentele ferestrelor Åi ale celor douÄ balcoane de pe faÅ£ada principalÄ Åi de pe latura de sud. AcoperiÅul este înalt, semÄnat cu hornuri în stil francez, Åi a fost realizat iniÅ£ial din solzi de ardezie. Intrarea principalÄ, surmontatÄ de un fronton marcat de un mare hublou, este jalonatÄ de douÄ felinare supradimensionate, realizate în feronerie, cu motive decorative în acord cu împrejmuirea.
SpaÅ£iul interior se desfÄÅoarÄ pe trei niveluri: demisol, parter Åi etaj. DouÄ scÄri din marmurÄ albÄ marcheazÄ accesele: prima, din curte în holul principal de la parter, Åi cea de-a doua, mult mai amplÄ, de la parter la etaj. DecoraÅ£ia interioarÄ este în stilul neobaroc, cu influenÅ£Ä Åi realizare italianÄ. Coloanele, plÄcile încastrate în pereÅ£ii holului central Åi pe casa scÄrii (realizate în stuco-marmurÄ), plafoanele sÄlilor de la parter Åi ale holului central (stucaturÄ policromÄ Åi auritÄ), frontoanele de deasupra uÅilor de la parter Åi capitelurile coloanelor (stucaturÄ auritÄ de influenÅ£Ä barocÄ) se datoreazÄ unor meÅteri italieni. Doi dintre aceÅtia Åi-au semnat Åi datat lucrarea (1894), pe tamburul candelabrului de la casa scÄrii, pÄstrându-li-se astfel numele: Elia Åi Giaccomo din Friuli, Udine. Feroneria balustradei în douÄ aripi a scÄrii ce duce de la parter la etaj este lucratÄ în motivul rinceau-ului renascentist francez. Scara este marcatÄ, de o parte Åi de alta, de douÄ (din cele patru existente iniÅ£ial) sculpturi de bronz, care asigurÄ totodatÄ Åi iluminarea. Ele sunt reprezentÄri feminine, posibile alegorii ale orelor, Åi aparÅ£in marelui sculptor francez Albert-Ernest Carrier-Belleuse. Un important luminator asigurÄ o vizibilitate spectaculoasÄ pentru holul de la etaj. Plafoanele acestuia Åi cele de deasupra casei scÄrii sunt pictate cu ghirlande Åi medalioane reprezentând zeitÄÅ£i romane.
Palatul a pÄstrat sobele originale, cu cahle de Boemia, dintre care cea mai importantÄ este cÄminul monumental pe douÄ niveluri, realizat în faianÅ£Ä de Meissen, cu un medalion pictat reprezentând un castel de pe Rin.
ClÄdirea a suferit, pe de o parte, diverse prefaceri de-a lungul timpului, Åi, pe de alta, cutremurele din secolul al XX-lea i-au afectat structura de rezistenÅ£Ä, ceea ce a impus laborioase lucrÄri de consolidare Åi restaurare a decoraÅ£iilor interioare Åi exterioare. Ultima Åi cea mai importantÄ lucrare de restaurare s-a încheiat în anul 2006.”
“Patrimoniul muzeului este alcÄtuit, în principal, din artÄ româneascÄ modernÄ Åi contemporanÄ (secolele al XIX-lea Åi al XX-lea) Åi este structurat pe colecÅ£ii: picturÄ, graficÄ, sculpturÄ Åi artÄ decorativÄ.
ColecÅ£ia de picturÄ a debutat în 1931, îmbogÄÅ£indu-se, de-a lungul anilor, prin achiziÅ£ii Åi donaÅ£ii (între care cea mai importantÄ este DonaÅ£ia Seulescu-Stere). Ea oferÄ o perspectivÄ amplÄ Åi semnificativÄ asupra evoluÅ£iei genului, stilurilor Åi influenÅ£elor europene asupra picturii româneÅti de Åevalet din ultimele douÄ secole. Nu lipseÅte aproape nici un autor important, de la anonimii începutului secolului al XIX-lea pânÄ la ultimele generaÅ£ii ale secolului al XX-lea.
Nicolae Polcovnicul (1788-1842), Josef August Schoefft (1775-1850), Niccolo Livaditti (1804-1860), Constantin Daniel Rosenthal (1820-1851), Ion Negulici (1812-1851), Constantin Lecca (1807-1887), MiÅu Popp (1827-1892), Gheorghe TÄttÄrescu (1820-1894) Åi, desigur, Theodor Aman (1831-1891) sunt doar câÅ£iva din cei mai reprezentativi artiÅti ai secolului al XIX-lea, prezenÅ£i cu lucrÄri dintre cele mai valoroase.
Nicolae Grigorescu (1838-1907) este, de asemenea, bine reprezentat în colecÅ£ia muzeului. Dintre lucrÄrile lui se detaÅeazÄ Cap de Å£ÄrancÄ – delicatÄ tratare cu note impresioniste, ca Åi MarinÄ, cu un motiv din nordul FranÅ£ei.
Ion Andreescu (1850-1882) este prezent cu lucrÄri precum Târg la BuzÄu, Ghiveciul cu garoafe, Margine de sat Åi altele.
Åtefan Luchian (1868-1916) este reprezentat printr-un Autoportret de tinereÅ£e, databil în anul 1899 Åi executat la Paris, dar Åi prin peisaje de la Brebu, între care Crângul verde din 1912.
Bine reprezentatÄ este Åi generaÅ£ia anilor ’30, prin lucrÄri de Theodor Pallady (1871-1956), Gheorghe PetraÅcu (1872-1948), Jean Al. Steriadi (1880-1956), Nicolae Tonitza (1886-1940), Åtefan Dimitrescu (1886-1933), Francisc Åirato (1877-1953), Samuel Mützner (1884-1959), Rodica Maniu (1890-1958), Nicolae DÄrÄscu (1883-1959), Iosif Iser (1881-1958), la care se adaugÄ diferite generaÅ£ii de artiÅti contemporani, cum ar fi Corneliu Baba (1906-1998), Alexandru Ciucurencu (1903-1977), Ion Å¢uculescu (1910-1962), Ion Pacea (1924-1999), Georgeta NÄpÄruÅ (1930-1997), Constantin PiliuÅ£Ä (1929-2003), Ion SÄliÅteanu, Vasile Celmare, Vasile Grigore, Marius Cilievici, Viorel MÄrgineanu, Ion BiÅ£an Åi mulÅ£i alÅ£ii.”
“Un alt domeniu bine reprezentat în colecÅ£iile Muzeului de ArtÄ PloieÅti, cu lucrÄri aparÅ£inând secolelor al XIX-lea Åi al XX-lea, este genul graficii.
Printre zonele de interes ale colecÅ£iei de graficÄ de Åevalet se numÄrÄ cele 20 de desene pe calc, cu motive dobrogene, semnate de Nicolae Tonitza, provenind din atelierul Eugeniei Iftode. ExistÄ, de asemenea, numeroase desene Åi crochiuri semnate de Jean Al. Steriadi, multe din ele reprezentându-i pe unii din contemporanii sÄi, precum pictorii Nicolae DÄrÄscu Åi Iosif Iser. Se gÄsesc Åi desene acuarelate, datorate lui Theodor Pallady, provenite din ColecÅ£iile Yvonne Dinopol, Balcica Åi Octav MÄciucÄ, precum Åi graficÄ satiricÄ sau diverse compoziÅ£ii de Iosif Iser, provenind din DonaÅ£ia Elisabeta Åi MiÅu Weinberg. Se adaugÄ la acestea guaÅe semnate de Lucian Grigorescu (1894-1956), Corneliu Baba Åi mulÅ£i alÅ£ii.
Gravura Åi grafica de multiplicare în general sunt, la rândul lor, bine reprezentate, de la gravuri de secolul al XIX-lea, aparÅ£inându-i lui Theodor Aman, pânÄ la gravura contemporanÄ a unor autori din Å£arÄ Åi din afara graniÅ£elor ei. Prin organizarea, dupÄ 1990, a Bienalei InternaÅ£ionale de GravurÄ ContemporanÄ “Iosif Iser”, Muzeul de ArtÄ PloieÅti Åi-a îmbogÄÅ£it patrimoniul cu sute de lucrÄri ce ilustreazÄ toate tehnicile de gravurÄ, mai vechi sau mai noi, Åi care reprezintÄ, prin autorii lor, toate cele cinci continente, reuÅind sÄ ofere astfel o imagine cuprinzÄtoare a gravurii internaÅ£ionale contemporane.”
“ColecÅ£ia de sculpturÄ este mai puÅ£in numeroasÄ, dar foarte valoroasÄ. Ea cuprinde lucrÄri reprezentative ale unora din cei mai importanÅ£i sculptori români, precum Dimitrie Paciurea (1873-1932), Cornel Medrea (1888-1964), Oscar Han (1891-1976), Alexandru CÄlinescu (1889-1979), Ion Jalea (1887-1983), Constantin Baraschi (1902-1966) (prezent, între altele, cu douÄ proiecte de monumente ecvestre inedite ale Regilor Carol I Åi Ferdinand, Dumitru MÄÅ£Äoanu (1888-1929), Gheorghe Tudor (1882-1944), Romul Ladea (1901-1970), Ion Irimescu (1903-2005) Åi mulÅ£i alÅ£ii.
Artele decorative sunt reprezentate prin lucrÄri de artÄ contemporanÄ din ceramicÄ Åi sticlÄ, o colecÅ£ie de icoane pe sticlÄ din secolul al XIX-lea, dar Åi prin valoroasa colecÅ£ie de tapiserie contemporanÄ româneascÄ, ce cuprinde lucrÄri realizate de Ion Åi Teodora Moisescu-Stendl, Geta BrÄtescu, Pavel CodiÅ£Ä, Lena Constante, Petre Åi Ritzi Iacobi, Ion Nicodim, Ileana DÄscÄlescu, Angela Ionilete, Ileana BalotÄ, Ana LupaÅ, Liliana Anastasescu, Ovidiu PaÅtina, Cela NeamÅ£u-GrigoraÅ, Mariana GrumÄzescu-Voicu Åi alÅ£ii.”
Voi prezenta in articolele urmatoare o selectie din colectia permanenta a muzeului, asa cum am gasit-o pe simeze. Merita din plin sa mergeti sa vedeti aceste lucrari de aproape, mai ales ca vasta pinacoteca nu poate fi expusa niciodata in intregime. In consecinta, cam odata pe an, muzeografii “rotesc” o parte dintre lucrarile oferite spre admirare vizitatorilor.