Gorzo Dumitru

Anul Nasterii: 1975

Anul Decesului: –

Dumitru Gorzo

De la absolvirea, în 1997, a Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti, Gorzo este unul dintre fondatorii şi protagoniştii grupului „Rostopasca”, alături de Nicolae Comănescu, Florin Tudor, Angela Bontaş, Alina Buga, Alina Penţac şi Monica Vătămanu, activ până în 2001. Nucleul de artişti constituit în acest grup a avut o activitate reprezentativă pentru artiştii generaţiei tinere, la sfârşitul anilor ’90, în România, ce a combinat performance-ul, arta video şi digitală, happening-ul şi instalaţia, având influenţe din zona graffiti, a sub-culturilor urbane, tendinţe critice şi ludice. Activitatea expoziţională a grupului a fost una extinsă, atât pe scena naţională, cât şi pe cea internaţională, lucrările lor circulând în expoziţii în mai multe ţări europene şi în America. De altfel, „Rostopasca” este considerată de critică drept „singura mişcare artistică autohtonă semnificativă care a apărut după 1989” (Erwin Kessler, „După şevalet sunt eu, care vă fac pe voi, Revista 22, 3 Noiembrie 2006.dumitru_gorzo_famillyDupă destrămarea grupului Rostopasca, Gorzo a revenit, de la arta alternativă, la mediul tradiţional al picturii figurative, prin intermediul căruia realizează o artă critică, militantă, de comentariu social, politic şi religios. Cu o identitate articulată şi profund ancorată în realităţile româneşti, arta lui Gorzo este una dintre cele mai apreciate, dar şi controversate ale momentului. Nudurile expuse în 2004, la Galeria Apollo, în expoziţia de grup „Stiff life” şi lucrările din expoziţia personală “Mr. President is a sexual object” din 2005, de la Galeria HT003, au fost receptate de presă ca fiind şocant pornografice, atrăgând în acelaşi timp atenţia crticii de artă, care a văzut în lucrările sale provocatoare un simptom al peisajului cultural românesc. Reacţii au provocat şi lucrările sale din expoziţia „Steve the Great”, deschisă în anul 2004 la Galeria H’Art, prin care Gorzo aducea o critică la adresa paradei naţionaliste şi a speculaţiei mitului cultural.În 2006, Gorzo a deschis la MNAC o expoziţie curatoriată de Liviana Dan, intitulată “INDIAN LAVA&RITZ MOOD GURU Present SALVE FIAT ROMULI NEPOS”, o parte dintre lucrările prezente acolo fiind expuse apoi la Muzeul Brukenthal, cu ocazia deschiderii anului Sibiu 2007 – Capitală Culturală Europeană. Arta lui Gorzo se adaptează spaţiului muzeului, al galeriei şi al străzii, propunând un tip de discurs virulent, cinic, ironic şi denunţător asupra societăţii româneşti. În acelaşi an a câştigat şi Premiul pentru pictură al UAP. În 2008, Dumitru Gorzo expune la New York, la Slag Gallery, într-un solo show intitulat „In the Corner of my Eye”, care i-a consolidat recunoaşterea şi dincolo de graniţe.
Lucrarea „Aşteptându-l pe băiatul cu piculină” face parte din galeria de portrete maramureşene, figuri ce au făcut obiectul preocupărilor lui Gorzo încă dinainte de expoziţia din 2006 de la MNAC. Lumea din care provine, Maramureşul cel mândru, este prezentat în contextul contemporan, prin oamenii săi, cărora le sunt recunoscute şi părţile bune şi cele criticabile. Amestecul de kitsch şi tradiţie devine definitoriu pentru felul în care oamenii au răspuns invaziei societăţii de consum, imaginile lui Gorzo având funcţia unui studiu antropologic şi psihologic asupra populaţiei mediului rural, derutate şi fascinate de produsele globalizării. Realizează picturi în care se distinge detaşarea şi amuzamentul său faţă de această lume, pe care o ilustrează utilizând un stil situat la intersecţia dintre realism, neo-expresionism, pop art, suprarealism şi street art.Activitate expoziţională în ţară (selecţie):

2011 „Eşecul sfârşitului lumii”, JECZA&ROSS, Timişoara (expoziţie personală)

2011 „Art means power: Gorzo”, Arta la perete, Bucureşti

2010 Wunderkabinett, Galeria Laika, Cluj (expoziţie personală)

2006 „SALVE FIAT ROMULI NEPOS“, MNAC , Bucureşti / Muzeul Bruckenthal, Sibiu (expoziţie personală)

2005 „Slobozicus coronat opus“, U.A.P. Gallery, Cluj-Napoca (expoziţie personală)

2005 „Mr. President is a sexual object “, HT003 Gallery, Bucureşti (expoziţie personală)

2005 „Welcome to paradise“, Galeria H’art, Bucureşti (expoziţie personală)

2005 „Portrait“, Centrul Cultural Palatele Brancoveneşti, Mogoşoaia

2004 „F.A.Q. About Steve the Great“, H’art Gallery, Bucureşti

2004 „Romanian artists (and not only) love Ceauşescu’s Palace ?!“, MNAC, Bucureşti

2004 „DILITDOTCOM – Symptoms of contemporary myth“, Galeria Anaid Art, Bucureşti (expoziţie personală)

2004 „Rural Art“, HT003 Gallery, Bucureşti (expoziţie personală)

2004 „AC 510“, HVA Gallery, Miercurea Ciuc (expoziţie personală)

2004 „Still Life“, H’art Gallery şi Apollo Gallery, Bucureşti

2003 „Art conquers the street “, Institutul Francez, Bucureşti

2003 „Preview“, National Museum of Contemporary Art, Kalinderu MediaLab, Bucureşti

2003 „The Nude’s Beauty Revelation“, H’art Gallery (expoziţie personală)

2002 „Romanian Artists Union Gallery“, Râmnicu -Valcea (expoziţie personală)

2002 „Village People“, H’art Gallery, Bucureşti (expoziţie personală)

2002 „Fruit“, Art Jazz Club, Bucureşti (expoziţie personală)

2000 „Transition Land“, MNAC, Bucureşti

2000 „Rostopasca Alliance“, Centrul Cultural Ceh, Bucureşti

Activitate expoziţională în străinătate (selecţie):

2010 Super C – SLAG Gallery, New York (expoziţie personală)

2009 CORE – SLAG Gallery, New York (expoziţie personală)

2008 In the Corner of My Eye – SLAG Gallery, New York (expoziţie personală)

2007 7 babes – Galerie Mie Lefever, Destelbergen (expoziţie personală)

2005 „Arte Fiera Art First“, International Contemporary Art Fair, Bologna (expoziţie personală)

2004 „Romanian Contemporary Painting“, selection of Commissioner Günter Verheugen, European Commission, Bruxelles

2000 „Rostemplatia“, video, Argos project 2000, Vevey, Elveţia.
Bibliografie:

CRIŞAN, Maria-Magdalena, „Autobiografia unui artist”, Observator Cultural, Nr. 346, Noiembrie 2006
DAN, Liviana, „Gorzo”, 2007 Catalogul expoziţiei „Salve Fiat Romuli Nepos”
GUŢă, Adrian, „Arte vizuale. Arta (cultura) alternativă (II)”, Observator Cultural, Nr. 254-255, Ianuarie 2005
KESSLER, Erwin, „După şevalet sunt eu, care vă fac pe voi”, Revista 22, 3 Noiembrie 2006.

Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/dumitru-gorzo-a-teptandu-l-pe-baiatul-cu-piculina.html