“Facelook” – expozitie Florica Prevenda @ AnnArt Gallery

Foto_eseu_A_MocanuVernisaj: miercuri, 2 aprilie, ora 19.00

CV | Florica Prevenda

Florica Prevenda

1959 : născută în Dor Mărunt (Călărași), România

1984 : absolventă a Academiei de Artă din Iași

1993 – 1997: Profesor asociat al Universității Naționale de Artă din București

Trăiește și lucrează în București și New York

Expoziții personale

2014 Muzeul de Artă Timișoara

2013 Muzeul Național de Artă Brukenthal, Sibiu
2011 Muzeul Național de Artă din Cluj
2010 Arcade24 Gallery, Bistrița
2010 Biserica Herina, jud. Bistrița
2010 Arthus Gallery, Bruxelles
2008 Centrul Cultural Palatele Brâncovenești – Muzeul Mogoșoaia
2007 M.I.A. “One Woman Show”, Milano
2004 Galerie Het Dijkstoelhuis, Wageningen, Olanda
2004 Arthus Gallery, Bruxelles
2004 Galeria Simeza, București
2002 Galerie Het Dijkstoelhuis, Wageningen, Olanda
2002 FNV Kiem, Amsterdam, Olanda
2001 Arthus Gallery, Bruxelles
2000 Galerie Lamber, Valkenswaard, Olanda
1999 Arthus Gallery, Bruxelles
1999 Muzeul Național de Artă a României, București
1997 Galeria Artexpo, Etaj 3/4 , București
1996 European Commission (Rotonde), Bruxelles
1996 Pictură murală, Granvillar, Franța
1992 Galeria Căminul Artei, București

Expoziții de grup

2013 AnnArt Gallery, București

2013 Galerie Arielle d`Hauterives, Bruxelles
2013 Galerie Oben, Chemnitz, Germania
2013 BWA Sokol, Contemporary Art Gallery, Nowy Sacz, Polonia
2012 Art Karlsruhe, Karlsruhe, Germania
2011 BWA Sokol, Contemporary Art Gallery, Nowy Sacz, Polonia
2011 Palace of Arts Society of Friends of Fine Arts, Cracovia
2010 Galeria Căminul Artei, București
2010 Slide Room Gallery, Vancouver Island School of Art, Victoria, Canada
2010 Parcours d`Artistes, Bruxelles
2010 Patricia Munoz Gallery, Barcelona
2010 Institutul Cultural Român, Londra
2010 Institutul Cultural Român, Tel Aviv
2009 Peninsula Arts Gallery, University of Plymouth, Marea Britanie
2009 Kralingen Gallery, Rotterdam, Olanda
2009 Spazio di Teatro “Senza Quinte” Olbia, Italia
2009 Muzeul Negreşti – Oaş, Negreşti – Oaş
2009 Centrul Internațional pentru Artă Contemporană, București
2009 Kralingen Gallery, Rotterdam, Olanda
2009 Spazio di Teatro “Senza Quinte” Olbia, Italia
2009 Palac Sztuki Gallery, Cracovia
2009 Ground Gallery, Windsor, Canada
2009 Mistlin Gallery, Modesto, California, SUA
2009 Shan Alam Gallery, Malaezia
2008 Galleria G 28, Pallazzo Marini, Cagliari, Italia
2008 Circolo Arcimontorio, Verona, Italia
2008 Performance, Space of Contemporary Art, Chelsea, New York
2008 Oravska Gallery Dolnim Kubinie, Slovacia
2008 Palace of Arts, Lvov, Ucraina
2008 Art exhibition Office, Rzeszow, Polonia
2008 Palatul Artelor, Baia Mare
2007 WTC Art Gallery, Rotterdam, Olanda
2007 Muzeul de Artă din Constanța
2007 Gallery of the House of an Artist, Varșovia
2007 PROFIL, Gallery of Modern Art, Poznan, Polonia
2007 Art Exhibition Office, Olsztyn, Polonia
2007 National Art Gallery, Bratislava, Slovacia
2007 Gallery of Modern Art, Kolobrzeg, Polonia
2007 The Castle of Pomeranian Princes, Szczecin, Polonia
2007 Palac Sztuki Gallery, Cracovia
2007 Miejska Galeria Sztuki, Zakopane, Polonia
2006 Veroniki Art Gallery, București
2006 Muzeul de Artă din Constanța
2006 International Biennial Exhibition, Nowy Sacz, Polonia
2005 Centrul Cultural Palatele Brâncovenești – Muzeul Mogoșoaia
2004 Het Dijkstoelhuis Gallery, Wageningen, Olanda
2004 Centrul “Constantin Brâncuși”, Chișinău
2004 DAP Gallery, Varșovia
2003 Kralingen Gallery, Rotterdam, Olanda
2003 Galerie BWA, Bydgoszcz, Polonia
2003 Centrul “Constantin Brâncuși”, Chișinău
2003 Muzeul Național de Artă Contemporană, București
2003 Palac Stuki Gallery, Cracovia
2003 Muzeul de Artă din Bacău
2002 Het Dijkstoelhuis Gallery, Wageningen, Olanda
2002 International Biennial Exhibition, Now Sacz, Polonia
2001 Heinolan Taidemuseum, Finlanda
2001 “De Kopgroep”, Lamber Gallery, Valkenswaard, Olanda
2000 “Common Sense 2000”, Berenberg, Germania
2000 “Frozen Moments”, Lamber Gallery, Valkenswaard, Olanda
2000 “Velico Tarnovo 2000”, Velico Tarnova, Bulgaria
2000 Atelierroute Regio Eindhoven, Olanda
1999 Holland Art Fair, Alkmaar, Olanda

1999 Marga Kramer Gallery, Ilsselstein, Olanda
1999 Arthus Gallery, Bruxelles
1999 „Artistes de Bucarest“, Mussee Ianchelevici, La Louvière, Belgia
1999 Escape Gallery, Deventer, Olanda
1998 Palatul Parlamentului, București
1998 Escape Gallery, Deventer, Olanda
1995 “L’Aigle de Nice”, Grand Prix International des Arts Plastiques de la Ville de Nice et de la région Provence, Alpes, Côte d’Azur, Franța
1995 Covalenco Galley, Geldrop, Olanda
1995 “Rives 95. Exposition Peintures Sculptures” C.N.B.D.I. (Centre national de la bande dessinée et de l’image), Angoulême, Franța
1995 « 24 Peintres et Sculpteurs Contemporains. Itinéraires au de là des voyages » Maureen O’Hare Wolson Gallery, Grenoble, Franța
1994 “St. Quentin 4-mx Biennale Internationale du Pastel”, Espace Saint-Jacques, Saint-Quentin, Franța
1994 Eröffnun der Ausstellung „hinter den 7 Meeren“ Landesvertretung von Anhalt, Bonn, Germania
1994,1997 “Romanian Contemporary Art“, Agial Gallery, Beirut
1994 Centrul Cultural Maghiar, București
1993 Centrul Cultural Latino-american, București
1993 “Common Sense” Bernburg, Germania
1993 Efehaus Gallery, Wernigerode, Germania
1993 Caisse d’Epargne Gallery, Belfort, Franța
1992 “Artist of Europe” Efehaus Gallery, Wernigerode, Germania
1992,1993 “Künstler des Plenair in Wernigerode – hinert den 7 Meeren”, Wernigerode, Germania
1989 The Youth Biennial, Sofia
1989 Galeria Simeza, București
1988 Galeria Municipiului București
1986 Galeria Eforie, București

Premii

2011 ”Premiul onorific” al Centrului Cultural Malopolska SOKOL în Nowy Sacz, Polonia
2010 ”Marele Premiu pentru Pictură al Municipiului București” în cadrul Festivalului Artelor
2006 Premiul juriului, Biennial Exhibition, Nowy Sacz, Poland
2005 ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler, acordat de Președintele României
2003 ”Marele Premiu pentru Pictură” la Saloanele Moldovei, Chișinău
1995 ”Premiul Municipalității pentru Tineri Artiști”, București
1992 ”Premiul U.A.P. pentru Tineret”, București
1991 Premiul “Dominus” pentru pictură, București
1989-1990 Premiul pentru pictură la ”Expoziția tineretului”, Artexpo, București
1986-1988 Bursa “Theodor Aman” pentru pictură, București
1986 Bursa U.A.P. pentru pictură

AnnArt Gallery, martie 2014
foto_pagina_expozitie_intro

PROFILAJ

Paradoxal, invocând umbra umanului, marile suite pictural-obiectuale ale Floricăi Prevenda stau mărturie despre capacitatea-i stoică şi poetică de retragere din mundan. Dăruirea pasionată se descarcă în elaborarea materială a corpului picturalităţii inventate: densităţii stratificate, urme colorate în depuneri de relief modelat cu degetele, afânate, toarse, întreţesute, încasetate. „Într-o surdină de tocată pentru orgă”, notam cândva, aud materia germinând pe brazde şi traiecte ce invocă, mandalic, schema chipului. De fapt, este o procesualitate „plastică” de interogaţii cu spiritul unui timp ameninţat de reificare şi depersonalizare consumistă.

În ultimul deceniu şi jumătate, Florica Prevenda dovedeşte o tenacitate exemplară a cercetării pictural-materiale pe o problematică ce se adânceşte, ca procedură şi palier conceptual, de la o expoziţie la alta. De la tema fundamentală a Chipului fără chip (MNAR, 1999) la diagrama mulţimii metropolei (Umbrele prezentului, Simeza, 2004) ori la eul multiplicat (Timpul regăsit, Palatul de la Mogoşoaia, 2008), pictoriţa se alimentează, pe o tramă figural-serializată minimal, din magma de emoţii şi nelinişti care bântuie condiţia umană a epocii. Mesajul pregnant de ordin existenţialist şi etic prinde corp tocmai în stratificările, striurile, pieliţele şi pojghiţele tonurilor-materie. Devine foarte important dozajul între procedeele texturale pe care, consonant, le aplică nivelurilor de introspecţie din experienţa pe imagine. Oare cât se poate „juca” densitatea de strat a tabloului pentru ca materia, depusă robotitor, să inducă mister dincolo de ea? Convocată să exprime singurătatea şi impasul comunicării, psihodrama vizuală are un tratament specific de la un ciclu expoziţional la altul. Dacă „chipul” din 1999 captează, fără fizionomii ori trăsături mimice, o frământare a preumanului, „prezentul hoardei urbane” din 2004 exaltă reliefurile polimateriei prin casetoane şi reţele, ritmuri zigzagate de carton gofrat, câmpuri de cifre sau ochi şi palme schematizate, cu întreţeseri şi ghirlande de benzi din hârtie sau pânză pictată. Agitaţia volumetrică se diminuează în 2008, câmpurile picturale se netezesc în favoarea unui report fotografic preluat din registrul autoportretului. Propriul chip, surprins, de cele mai multe ori, de ochiul altui aparat, este defrişat ca în post-tornadă, cu soluţii expresive de decupaj compoziţional şi aproape exclusiv pe scala alb-negrului.

Artista nu performează în scenarii narative şi nu compune ţintind efectele retoricii geometric-abstractului. Deşi nu cred să fi răsfoit planşe de mecanică analitică, trasează şi permută cu obstinaţie şi dozaj perfect empatic o sumă de câmpuri de vectori. Striajele în relief mărunt, zgrunţuros, înclinate predominat la 30 de grade stânga-dreapta, devin gradienţi „marca Prevenda”. În acest interval creator dedicat obsedantului Facebook, poate că persistă undeva un reziduu retinian din tensiunea grafică a câmpurilor scalare întrevăzute subliminal în navigarea on-line. Florica Prevenda concepe, mai precis, depune materie vizual-tactilă – scrum al trăirilor! – peste efigiile digitalizate ale prezenţei Celuilalt. Tema recentă a feţelor postate pe reţelele de socializare are o nouă schemă grafică, obţinută prin stilizarea cursivă, generică a unei „mutre” afine cu familia izvoadelor de Nicula: perechea de ochi, legată în buclă curgătoare cu nasul, un omega prelung, poanson identitar anonim. Apoi, elipsa cordată şi ondulată a gurii e privilegiată în tablouri de sine stătătoare. Gura din profil, întredeschisă a zicere, sau gura aton-mofluză, coborâtoare, sunt emblemele, ambalajele momentului dialogal căruia îi verifică, invocator, autenticitatea. Pupila şi încondeierea sprâncenată a privirii sunt alte patente „tari” ale Adevărului-Chipului, dispuse în seriile cu decupaje ale cadenţei Facebook.

În atelierul cel nou, mare şi luminos, au germinat şi ţeste, adică un inventar în 3D al umbrelor de chip ascuns, fără identitate declarată, „stocate” în vacarmul întâlnirilor on-line. Un soi de tuberculi, de cranii ovalizate ca nişte megacapete de microfoane, colorate, cu trusou estival complet. Culoarea – de la cobalturi de cerneală la vermillon – este pusă în operă cu o nouă febrilitate. Tonuri calde, fructuoase, sonore fac ecou regnului publicitar, congruent suportului digital interogat.

După 15 ani, Chipurile fără chip ridică la alt nivel de complexitate dureroasa problemă a comunicării autentice. Seria de pânze-panou are o combustie emoţională gravă, fără ca inventivitatea manoperei să lunece în decorativul ludic. Artistamanufacturează, ordonând incantatoriu, materii pe câmpul clasic al tabloului. Struneşte, nu exaltă ca vestigiu, nonfinitul poverist, informalul, colajul. Scoarţa, pielea, solzii, cicatricele, vectorii şi striurile reliefate în pasta-culoare produc o textură picturală bogată, aproape hipnotică, ce evacuează derizoriul. Procesele de creştere a imaginilor şi materiilor care le poartă, densificarea suprafeţelor construiesc, simbolic vorbind, o nişă de introspecţie. Gradul de solicitare a suprafeţei este aproape saturat, fumegând simbolic de atâta încărcătură interogativă.

Florica Prevenda are o disciplină profesională recunoscută de un deceniu şi jumătate de parteneriatul european care o reprezintă, iar după prezenţa sa şi pe simeze nord-americane, devine acum, prin prima personală la AnnArt, o prezență artistică cu o propunere de vizibilitate nouă și pentru publicul de artă român.

Aurelia Mocanu

foto_eseu_D_Ursan

Facelook: o privire în profunzime

Florica Prevenda este o prezență aparte în arta contemporană românească: formată pre-1989, activă în învățământul artistic, s-a orientat de timpuriu și cu succes către scena artistică internațională, fără a o abandona pe cea locală. Expoziția Facelook la AnnArt marchează începutul reprezentării ei de către o galerie românească, punctul din care cele două fire – local / internațional – merg împletite, semnalizând în plan secundar recuperarea unui decalaj dintre structurile pieței de artă occidentale și cea locală.

Ocazional cunoscută în România, Florica Prevenda are o operă consistentă, distinctivă prin trăsăturile specifice ale artei sale – în principal dezvoltate în sensul transgresării picturii [1], prin colaj și asamblaj de materiale neconvenționale [2], cu o iconografie axată pe chip și siluetă umană, pendulând între anonimat și autobiografic – dublată de o disciplină profesională impecabilă. Cu o prezență pregnantă, impactantă la nivel vizual și tactil, pictura-asamblaj a artistei reiterează chestiuni centrale artei contemporane, prin raporturile complexe stabilite între bi și tridimensional, manualitatea actului artistic versus lucrul în serii conceptuale care problematizează la nivel simbolic relațiile multistratificate dintre sine/individ și ceilalți/societate, dintre identitate reală și virtuală, în contextul accelerat și haotic al comunicării mediate tehnologic, globalizantă și extatică [3].

Cea mai recentă serie, Facebook Obsession, expusă la AnnArt, se inserează coerent în demersul anterior al artistei, întotdeauna unitar la nivel formal și tematic: de la motivul central al chipului în seria Faces without a Face, 1999, extrapolată la nivel relațional în Net People, 2001, la raporturile dintre individ și timp în Shadows of the Present, 2004, sau Time Regained, 2008. Pe măsură ce înaintăm în timp prin creația Floricăi Prevenda, semnele vizuale ies progresiv în relief, materia se multiplică, iar rețeaua vizibilă rezultată susține viziuni lucide asupra contextului psiho-social actual. În Facebook Obsession, chipuri și siluete umane construite prin suprapuneri de unități și elemente materiale sunt alternate cu simbolurile recognoscibile ale celei mai de succes rețele sociale a secolului XXI. Deși titlul poate evoca conotații negative, Prevenda practică o „privire” detașată asupra fenomenului explodat al comunicării contemporane, acceptându-i producerea, propagarea și creșterea drept consecințe inevitabile ale creativității și inventivității minții umane.

Diana Ursan, curator AnnArt

[1] Adrian Guță remarcă caracterul accentuat-tridimensional al lucrărilor artistei: „Suprafața și viziunea picturală constituie fundamentul, dar nu mai avem de a face cu pictura într-o accepție tradițională, ci cu adevărate obiecte pictate, ca locuri de întâlnire a unor materiale și efecte diverse.”, în „Umbre ale prezentului”, în Observator Cultural, nr. 205, 2004.

[2] Ruxandra Balaci situează multitudinea de mijloace tehnice utilizate de Prevenda în sfera unor grattages-frottages suprarealiste – marca Max Ernst – angrenate în explorarea inconștientului, în „Florica Prevenda…the endless desire to paint”, în catalogul expoziției Prevenda: Faces Without a Face, Muzeul Național de Artă, 1999.

[3] Jean Baudrillard discută „extazul comunicării” specific epocii contemporane – era rețelelor, a conexiunilor, a contactului – în care subiectulfuncționează ca un ecran pur pe care se proiectează informație, comunicare și imagini; în „The Ecstasy of Communication”, în Postmodern Culture, Hal Foster (ed.), Bay Press, 1983, pp. 126-134.foto_portret_Prevenda